Zobrazených 75745–75768 z 76567 výsledkov

Marhuľový sad – Magdaléna Cisárová,Klára Šmídová,Božena Rolková

4.70 
Autorka prichádza s rukopisom zbierky poviedok po dlhodobej časopiseckej príprave, kedy sa predovšetkým v časopisoch Romboid a Slovenské pohľady dostatočne vyprofilovala ako autorka výsostne subjektívnej ženskej lyriky. V sviežich poviedkach prináša čitateľom vyzretý autorský rukopis, hlboké hodnotové ukotvenie a výrazný estetický rozmer. V siedmich poviedkach sa zamýšľa nad postavením ženy v dnešnom svete, zastáva vyhranené etické postoje, rieši a prekonáva ťažkosti a traumy vlastného života. Napriek tomu, že v zmýšľaní autorky jednoznačne cítiť feministický podtext, jej pohľad na svet nie je rodovo konfrontačný, práve naopak. Základnou charakteristikou jej textov je autenticita, ktorá „neumožňuje“, aby čo len na chvíľu skĺzli do popisnej jednoduchosti či dokonca klišé. Vyzretý text talentovanej autorky, ktorá vo svojej tvorbe nastoľuje základné problémy dneška, je adresovaný predovšetkým ženám, ale aj všetkým priaznivcom kvalitnej slovenskej prózy.

Polohlasom – Peter Karvaš,Dagmar Kročanová-Roberts

6.28 
Táto Karvašova zbierka sa na knižných pultoch objavila už dvakrát. Prvá verzia uzrela svetlo sveta na začiatku druhej svetovej vojny a neskôr v prepracovanej verzii v roku 1966. Predstavuje tak dobovú ukážku z rokov štyridsiatych a šesťdesiatych. Autor využil formu krátkej poviedky. Príbeh je typický (čo zrejme vyplýva z dobovej "chute" vydať sa novými cestami) svojím intelektuálnym, polemickým nábojom, hoci mu nechýba patričná dynamika. Nie je mu cudzí dokonca ani detektívny nádych s prvkom tajomstva či miestami aj sci-fi. V súvislosti s Karvašom nemožno nespomenúť typický reportážny štýl, ktorý je pre čitateľa obzvlášť pútavý. Vzhľadom na rozdielne spoločensko-politické pozadie sa čitateľ musí vyrovnať s istou výzvou. Ide o primeranú interpretáciu dobových súvislostí tak, aby celé dielko dávalo zmysel. Tento prvok ocení najmä rozhľadený čitateľ.

Planéta nešťastných ľudí – Mário Polónyi,Božena Rolková

5.02 
Trýznivá sebaspoveď je zároveň výpoveďou o stave dnešného sveta. Hutne podané obrazy a zovreté výrazovo uvedú čitateľov do prostredia, ktoré je mnohým z nich blízke až nadmieru, vtiera sa pod kožu a nedá pokoj. Nepokojný text je viac-menej generačnou výpoveďou, tých, ktorí dorastali na prelome, ktorý sa prelomom viac zdal, než sa ním stal. Obdobie 90-tych rokov je tu podané zo vzácne nestranného uhla, pretože nad akoukoľvek politickou straníckosťou víťazí a prehráva zároveň samým sebou determinované ľudské telo. Polónyiho text je väčšmi subjektívnou biografiou než románom. Jeho pôsobivosť je však porovnateľná s kvalitnými textami tohto žánra vo svetovej literatúre a svojou otvorenosťou môže, miestami cez šok a zhnusenie, zaujať širšie čitateľské vrstvy. Literárny kritik a básnik I. Balaž poznamenáva: „... Mladý autor prejavil pozorovací talent, schopnosť nenásilne spriadať niť svojho príbehu, často i s nevšedným, nenásilným humorom, iróniou i sebairóniou...“

Plavba za horizont – Ladislav Herzog,Božena Rolková

4.70 
Plavba za horizont je akýmsi nadviazaním na predchádzajúci titul z autorovej dielne - Spoveď dunajského lodníka (2002). Ladislav Herzog (dnes už v dôchodcovskom veku) v ňom opätovne prežíva svoju dobrodružnú náturu. V spomienkach sa vracia do dôverne známeho prostredia, no hlavný motív diela sa zmenil. Jeho próza poviedkového charakteru má tentoraz nádych pokojnejší, v ovzduší šípi čitateľ akýsi návrat domov. Mohlo by sa zdať, že autorove bilancovanie vlastného života bude témou zaujímavou iba pre úzky okruh čitateľov, lenže opak je pravdou. Dielo poukazuje na to, že na každý moment nášho života si treba položiť otázku, či to, čo činíme, má pre nás samotných dostatočný zmysel. Otázka hodnôt a ich usporiadanie v rámci vlastného sveta je napokon vlastná i mladému človeku, ktorému dáva toto dielo tiež možnosť naučiť sa uvažovať bez krátkozrakosti.

Biele noci Atom klubu – Igor Gallo,Roman Kaliský-Hronský

5.33 
Igor Gallo predstavuje vo svojom najnovšom diele súbor troch noviel, ktoré sú opäť nekompromisným prejavom zrelého autora po všetkých stránkach. Novely na seba navzájom nenadväzujú, každá z nich sa odohráva v inej, špecifickej atmosfére i v rozdielnom čase. Znova, ako sme na to už u Galla zvyknutí, ide o autobiografické fresky príbehov, ktoré ale navzájom spája niekoľko spoločných momentov. Základom im je stabilné filozofické, umelecké i osobnostné podhubie autora samotného, doplnené o originálny, humánny prístup k svetu, smiech cez slzy, vynikajúco zvládnuté prozaické postupy a nezastrašená tvorivosť. Autorove rozprávačské schopnosti nie sú už pre našu čitateľskú verejnosť nijakou novinkou, sú len potvrdením už známeho.

Železný generál – Artur C. Szrejter,Tomasz Pacynski,Maja Lidia Kossakowska,Anna Brzezinska,Jacek Dukaj

7.86 
Päť poľských poviedok ponúka pohľady do modernej poľskej fantasy deväťdesiatych rokov. Nájdeme tu tradične poňatý príbeh o zrade a pomste (Prianie), prózu, v ktorej sa fantastika prelína s detektívnym motívom, ako aj poviedku so zosilneným sociálnym akcentom (Vianočné rozprávanie). Antológia naznačuje mnohosť postupov i tém žánra, ktorý patrí v rámci poľskej literatúry k mimoriadne produktívnym. Úroveň textov svedčí o tom, že fantasy v poľskom kontexte už dávno nepatrí na literárnu perifériu. Z percepčného hľadiska je pritom dôležité, že fantasy texty sú v rámci svojich genologických charakteristík viazané na pevný epický pôdorys. Ponúkajú dej - a tým v Poľsku i u nás dokážu získať početných priaznivcov. Knižka rozširuje obzor slovenského čitateľa a poukazuje na to, že žáner v nej obsiahnutý sa neobmedzuje len už aj na Slo-vensku známeho Andrzeja Sapkowského. Mapuje priestory slovenskému čitateľovi takmer neznáme - predchádzajúca, dosiaľ jediná antológia z tohto žánra poľskej literatúry vyšla v slovenčine naposledy v osemdesiatych rokoch dvadsiateho storočia. Sčítanejších z priaznivcov poľskej fantasy k titulu môže prilákať fakt, že žiadna z poviedok publikovaných v antológii nevyšla ani v českom jazyku.

Praskanie dreva – Milan Čarňanský,Ingrid Skalická

4.70 
Čarňanského výber poviedok Praskanie dreva poteší široký okruh čitateľov. Poteší tých, ktorý majú život radi najmä pre dobrodružné napätie, ktorým nás stále obklopuje., ale aj tých, ktorý túto prirodzenú dobrodružnú tenziu vedia prežiť jedine prostredníctvom príbehov.

Vtedy v Amerike – Otakar Kořínek,Ingrid Skalická

6.28 
Autor z dlhoročného novinárskeho pôsobenia v USA vydal veľmi úspešnú knihu Washington – Sedem rokov v centre moci (2001), za ktorú bol odmenený prémiou Literárneho fondu a Cenou Vydavateľstva Spolku slovenských spisovateľov. Kořínkova kniha Vtedy v Amerike prináša čitateľovi nový civilný pohľad na Ameriku dnešných dní. Na rozdiel od turistických bedekrov či politických reportáži zobrazuje každodennú tvár Ameriky. Jeho reportáže majú vysokú literárnu úroveň a ponúkajú tým čitateľovi ďalšiu pridanú hodnotu. Dielo je o to zaujímavejšie, že práve dnes sme svedkami ďalšej vysťahovaleckej vlny, že práve v tomto čase až nebývalé množstvo Slovákov žije a pracuje v USA. Aj preto je pre slovenského čitateľa obzvlášť zaujímavé poznávať túto spoločnosť z čo najviac strán a uhlov.

Marienkine žiale – Koban Vasil Štefan,Jana -Babirátová Judinyová

5.33 
Po anglicky napísaný román The sorrows of Marienka (Marienkine žiale) z dielne amerického Slováka Vasiľa Štefana Kobana vznikol na základe rozprávania autorovej matky - slovenskej vysťahovalkyne do Spojených štátov. Situovaný je do obdobia začiatku 20. storočia, pričom prvá z troch častí sa odohráva na Slovensku. Autorovi sa dokonale podarilo vykresliť atmosféru doby i obraz Slovenky Marienky, a to napriek tomu, že v rodnej zemi svojej matky nikdy nežil. Možno i vďaka tomu sa mu darí scenériu i postavy zobrazovať s nadhľadom i so štipkou humoru. Druhá časť príbehu sa premiestňuje do Pennsylvánie a ponúka čitateľovi obraz slovenských emigrantov. Hodnota diela spočíva i v analýze príčin tohto javu. Opomenúť nemožno ani autorovu ľudskosť.

Vieš, čo sa mi stalo? – Dana Hlavatá,Mária Hulmanová

4.07 
Autorka sviežim odľahčeným spôsobom opisuje každodenné zážitky a vy ani na chvíľu nepochybujete, že sú jej vlastné. Vtipnými postrehmi a neuveriteľnými poznámkami glosuje život a ľudí okolo seba a miestami sa pristihnete, že sa nahlas smejete. V rôznych situáciách dokonca spoznávate samých seba, svojich susedov a známych. Knihu tvorí tridsaťjeden krátkych próz. Spája ich línia rozprávačky a jej rôznorodých trampôt a trpkosmiešnych príhod. Nie náhodou sú radené a číslované ako kapitoly. Príhody sú to často zápletkou triviálne, akoby bežiace popri autobuse z práce, z kuchyne, z posedenia s priateľkami, jednoducho zo života, ktorý väčšina smrteľníkov a smrteľníčok žije v každodennom kolotoči.

Červený koráb – Tido J. Gašpar,Dagmar Kročanová-Roberts

6.28 
Krátka próza Tida J. Gašpara predstavuje zaujímavý impulz pre slovenskú literatúru prvého poprevratového desaťročia. Dielo Tida J. Gašpara sa tradične považuje za počiatočnú etapu lyrizačných tendencií v medzivojnovej próze. Zaraďuje sa k ornamentálnej próze, ktorá sa vyznačuje jazykovou, štylistickou i sujetovou inováciou. Vydanie jeho najlepších beletristických prác je zaujímavé nielen z hľadiska štúdia literárneho vývinu, ale aj z hľadiska estetického. Výber z jeho prác pod názvom Červený koráb obsahuje reprezentatívny výber z Gašparových zbierok dvadsiatych a začiatku 30-tych rokov. Vydanie je samozrejme obohatené o hodnotenie života a diela autora, ďalej o esej Európa a Slovensko: Gašparov imperiálny a nacionálny sen, o edičnú poznámku a vysvetlivky, ktoré ozrejmujú niektoré zastaralé výrazy použité v Gašparovom jazyku, a doslov, ktorý osvetľuje výber poviedok v spojitosti s celou autorovou tvorbou, ako aj postavenie autora v kontexte slovenskej medzivojnovej (poprevratovej) literatúry.

Diabol – Mikuláš Kočan,Ingrid Skalická

1.58 
V knihe Diabol Kočan vytvoril akýsi uneverzálny fenomén Badičkoviec: spoločenstvo susedov, priateľov a známých, v ktorom sa odehrávajú všetky nám dobre známe pravdy, lásky a drámy, ale i tajomstvá... Touto živou skutočnosťou bez príkras "oslobodzuje" život Badičkovčanov od ich bolestivých rán.

Rozprávočky z kolibôčky – Igor Gallo,Martin Kellenberger

5.33 
Knižočka básnika a prozaika I. Gallu je určená najmladším čitateľom. Ide o súbor motivicky prepojených zvieracích rozprávok zo slovenskej prírody. Každá rozprávka má vlastný príbeh, no všetky sú prepojené jednak prostredím, jednak hlavnými hrdinami. V knihe rozprávok autor uplatnil svoj zmysel pre neošúchaný humor a zveličenie, schopnosť žiť bez „zdvihnutého prsta“, upozorňujúceho aj na negatíva súčasného života tak, aby podporil v detskej duši túžbu po dobre a čestnosti. Väčšina príbehov sa krúti okolo myšiaka Hvizdoša, čo sa ubytoval priamo v kolibe salaša a naučil sa zaobchádzať s baterkovým magnetofónom, na ktorý si valach Boni nahral zvuky a pískanie starej lokomotívy. To mu prinesie obdiv a vážnosť všetkých zvieracích obyvateľov hory v bližšom i vzdialenejšom okolí salaša. Text je napísaný aj s istou dávkou humorného zveličenia, na ktorom sa dobre zabaví aj dospelý čitateľ.

Dlhá cesta – Anton Rákay,Ingrid Skalická

5.33 
Známy slovenský spisovateľ Anton Rákay zostal aj v najnovšom románe Dlhá cesta verný lekárskej tématike. Od jeho debutu z nemocničného prostredia Tabu 1991 sa vinie súvislý rad diel inšpirovaných vlastnou životnou a profesijnou skúsenosťou.

Bola Mica u holiča? – Anita Tešovicová,Miroslav Cipár

5.33 
V knižke pre deti predškolského veku autorka prístupnou formou na vysokej umeleckej úrovni približuje najmä pestrý svet prírody – zvieratiek, kvetov a stromov, ale aj bezstarostných hier a výmyslov. Slová jej básní objavujú pôvab, zázrak toho sveta, ktorý nám, dospelým, často už uniká. Poetka vníma očami i dušou dieťaťa, poučená múdrosťou veku. Tešovičovej krehká, vtipná zbierka pripomína poéziu Ľ. Podjavorinskej, ktorá deti dodnes očarúva. Zaujímavé a tematicky objavné sú i básničky zamerané na niektoré súčasti ľudského tela. V škôlkach sa neraz sťažujú na nedostatok novších básničiek pre deti predškolského veku, ktoré by sa mohli ľahko naučiť a ktoré by zároveň napomáhali rozšíriť ich duševný obzor. Tešovičovej knižka básní spomínané kritériá určite spĺňa. Je múdre, dobré a žiaduce, že sa v tejto neľútostnej, odľudštenej dobe takýto literárny žáner dostáva k deťom. Okrem podnecovania detskej fantázie výstižnými metaforami knižka totiž zaujme aj nenásilným, jemným vtipom a často i nečakanými pointami, ktoré dieťa vníma citom, intuitívne.

Žabí kvet – Paula Sabolová,Alexej Vojtášek,Ingrid Skalická

4.07 
Za posledných desať rokov sa u nás veľa zmenilo. For example: Namiesto štyri a pol roka mám už štrnásť a pol......

Bratia Letzovci – Ján Letz,Róbert Letz,Mária Hulmanová

1.58 
Profesori Ján a Róbert Letzovci – otec a syn – približujú život a dielo ďalších Letzovcov – bratov Štefana a Bela –, významných tvorcov a propagátorov slovenskej literatúry. Táto nesporne zaujímavá a podnetná knižočka vznikala niekoľko rokov, nebola písaná na objednávku alebo pre cielený profesijný zámer, ale predovšetkým z rodovej povinnosti a cti, ako aj z národno-kultúrneho povedomia. Cieľom autorov teda nebolo len napísať vedeckú monografiu o dvoch bratoch, ale išlo o starostlivo vypracovaný výsek z rodinnej kroniky, kladúcej dôraz na skutočnosti zo života a tvorby bratov Letzovcov. V prvom rade sa zamerali na zachytenie jednoty ich života a tvorby v konkrétnom dejinnom kontexte, na hľadanie priesečníkov rovín ich súkromného a verejného života, na vystihnutie osobnej jedinečnosti každého z nich, ako aj ich vzájomného vzťahu.

Publicisti bez masky – Igor Gallo,Tomáš Krčméry,Ingrid Skalická

5.33 
Známy slovenský básnik, prozaik a publicista v knihe Publicisti bez masky odhaľuje svoju „pravú tvár“ a necháva nás vstúpiť do svojho súkromného sveta spomienok a zážitkov, a to vo forme pútavých a humoristicky ladených príbehov zo života známych slovenských novinárov. Tieto pramenia z vlastnej skúsenosti a zjavne v ňom zarezonovali takými silným spôsobom, že sa ich rozhodol sprostredkovať čitateľovi. Zámerom autora nebol len osobný spomienkový exkurz, ale aj pripomenúť si takýmto spôsobom priateľov publicistov a predstaviteľov kultúry, umenia a spoločenských vied. V knihe príbehov sa ich snaží ukázať iným spôsobom, ako ich poznáme z kníh, novín či časopisov. Chce nám poskytnúť neoficiálny, osobne podfarbený spôsob pohľadu na niektoré známe osobnosti zo spomínaného prostredia, akými boli Rudolf Fabry, Július Gašperík, Alexander Karšay, Iva Kerná, Viktor Kochol, Viera Millerová-Husáková, Ľudovít Petranský, Jaroslav Rezník, Ján Stanislav, Štefan Žáry... Okrem dobrého čítania a humoru kniha nepochybne poskytuje množstvo cenných poznatkov literárnohistorického charakteru.

Dobrodružstvo pod vežou

1.58 
Výber je koncipovaný so zámerom predstaviť vynikajúceho a kultivovaného rozprávača generáciám, ktoré nemali veľa možností zoznámiť sa s autorovou spisbou. Spisovateľský profil mnohostranne činného Štefana Letza sa tvoril najmä v 20-tych rokoch 20. st oročia a jeho najplodnejším obdobím boli až 50-te roky. Keďže aj jeho, ako mnohých iných tvorcov modernej slovenskej literatúry, postihli politické represálie nastupujúceho komunistického režimu, do učebníc literatúry sa dostal len ako okrajový autor , hoci nesporne patril do veľkej zostavy predvojnových inovátorov slovenskej prózy. Ani literárna kritika mu nevenovala pozornosť, akú by si zaslúžil. Posledný a jediný výber z tvorby Štefana Letza vyšiel v roku 1977 pod názvom Novely. Z neho vychádz a aj tento výber. Spolu s dvomi kratšími novelami z knižného debutu (Obyvatelia dvora, 1927) a rozsiahlejšou novelistickou prózou Dobrodružstvo pod vežou (1958) z jeho poslednej knihy dokresľuje tvorivú oso bnosť autora, ktorý moderný rozprávačský výraz opiera o citovosť, schopnosť ironizovať, sarkasticky sa vysmievať prispôsobivým malomeštiakom, konformistom a karieristom a ukazovať v nich "nahých ľudí".

Kolotoč – Ján Beňo,Mária Hulmanová

1.58 
Zbierka aforizmov, sentencií, inovovaných prísloví a hlavne fejtónov a poviedok Kolotoč inklinuje najväčšmi k Beňovej knižke z roku 1995 Na svoj národ nedám dopustiť. Rôznorodosť, tematická šírka, nevšednosť aforizmov a sentencií ťažia aj z hektického politika dneška, no autorovu pozornosť pútajú aj podoby a skutočnosti sveta z celkom iného súdka – postrehy, detaily i filozofujúce maximy. Vo fejtónoch sa zameriava na nekompromisné parodovanie úpadku kultúrnych i spoločenských hodnôt, na svojské spektrum tráum, anomálií a necností zrodených dobou. V jednej z piatich poviedok príde do slovenského parlamentu aj Sokrates. Satiru v nich podfarbuje humor, absurdita i nonsens, živé rozprávačstvo dopĺňa premyslená fabulácia a výrazová koncentrovanosť. Ján Beňo roztočil pre čitateľov všetkých vekových skupín pestrý a živý invenčný a slovesne kultivovaný Kolotoč...

Balans pána S – Ľuboš Svetoň,neuvedený

1.58 
Ľ. Svetoň (nar. 1962) vydal knihy próz Utekáš - neunikneš, Labyrint zo spálenísk, História obce Ngowa Wgowo. Balans pána S. je pútavý román zo súčasnosti. Nevšedne pravdivo zobrazený príbeh muža, ktorý vstupuje do stredného veku, je zároveň hmatateľným osudom človeka žijúceho na Slovensku po zmene režimu v roku 1989. V autorovom podaní si pripomíname čudesný svet, ktorý sme už zažili. Pán S. balansuje rovnako v domácom, ako i v pracovnom prostredí. Jeho akrobatický balans sa odohráva na hrane medzi túžbou po neubližovaní, po priamočiarych a usporiadaných vzťahoch a medzi rozmáhajúcim sa egoizmom, falošnosťou a podvodmi. Pán S. balansuje vo výšinách a hľadá si miesto na zemi. Kde zakoreniť, kde a s kým sa tešiť zo života, ako ho zmysluplne prežiť?

Biele steny – Mária Bátorová,Peter Glocko,Ingrid Skalická

6.59 
Literárna vedkyňa sa popri odbornej činnosti aktivizuje aj v umeleckej tvorbe. Čitateľská verejnosť ju pozná ako autorku poviedok, noviel i básní s námetmi zo súčasnosti. Jej novela Zvony v kameni je prvou politickou poviedkou v slovenskej literatúre s témou revolúcie (napísaná 1989 –1990, publikovaná v roku 1991) a získala za ňu cenu v Kanade – Hronský’ 92. Táto novela sa stala titulnou novelou jej prvej rovnomennej zbierky (1993). Druhá zbierka Tíš (vyšla vo VSSS, 1996) je umeleckou výpoveďou o zložitosti intímnych vzťahoch medzi mužom a ženou, tretia zbierka Tell obsahuje básne a prózy s reportážnymi črtami – reflexiami z ciest. Aj zbierka Biele steny – filozofický ponor do reálnych životných situácií súčasníka s presným umelecky výstižným a vyváženým pomerom tvrdej životnej reality a sna – sa vyznačuje Bátorovej originalitou: príznačnou kompozíciou básní a prozaických textov.

Fotosyndcéra

1.58 
Poetka debutovala básnickou zbierkou občianskej a ľúbostnej lyriky Všetkým dňom stvorenia ( 1995,) Vzťah detí a dospelých rezonuje v zbierke Aj v rozprávke je to tak (1996), adresovaný detským čitateľom. Tento fenomén sa nesie aj treťou knihou básní - Fotosyndcéra (2002). Je to vlastne lyrické zvolanie súčasnej modernej ženy, ktorá sa nebojácne pozerá do tváre doby a nemieni cúvnuť.

Moja sudička – Ján Bodenek,Mária Hulmanová

1.58 
Spomienková autobiografia (dokončená roku 1982) patrí medzi najvýznamnejšie práce prozaika, publicistu a prekladateľa Jána Bodenka (1911 - 1985). Zachytáva šesť desaťročí autorovho života, líči jeho cesty v SNP i nové skutočnosti povojnovej histórie, keď ho zmysel pre spravodlivosť často stavia do sváru s mocou i oficiálnou politikou. V tejto autobiografii poznávame Bodenka ako spisovateľa, ktorý rešpektuje históriu, skutočnosť si neupravuje na svoj obraz, a vždy je skôr občiansky ako literátsky, v podstate vecný a neraz skôr kusý ako rozvravený. Moja sudička je svedectvom prežitým i pretrápeným; intenzívne reflektovaným; osvetľuje a dokresľuje osobnosť Jána Bodenka, jeho dobu i tvorbu, politiku, kultúru i spoločenské pomery okolo neho.