Zobrazených 1–24 z 521 výsledkov

K svetlu 2. vydanie – Pavel Hirax Baričák

8.54 
"Nikdy som nenapísal krajšie básne venované láske, ako tie, ktoré sú uverejnené v tejto zbierke," vyslovil sa autor. Knihu ilustrovala Sofia, Hiraxova sestrička, ktorej obrázky len tak žiaria ľúbosťou...

Adamovo rúcho – Jozef Ivan

9.41 
Zbierka poézie vovedie čitateľa do sveta pocitov z rôznorodého pôsobenia koruny a pána tvorstva prezentovaného v podstatných sférach činnosti, v oblastiach ovplyvňujúcich kvalitu každodenného, predovšetkým citového života jednotlivca.

Diaľky a iné – Ján Labáth

5.61 
Kniha slovenského básnika, prozaika, esejistu zo Srbska, Jána Labátha (nar. 1926 v Báčskom Petrovci), pozostáva z dlhšieho prozaického útvaru Diaľky, zo štyroch poviedok a viacerých ukážok z básnickej tvorby, pričom zbierku zostavil jeho srbský kolega Víťazoslav Hronec do edície Slovenský svet. Labáthova novela Diaľky je zaujímavou sondou do minulosti hlavného hrdinu Jana, jeho otca a starého otca. Má formu rozhovoru s dávnou priateľkou Martou, pričom myšlienky im obom blúdia za hranice rozprávaného príbehu. Vojny, prvá a druhá svetová, poznačili osud predkov - deda i otca. Všetci nesú rovnaké meno, a tak sa v novele rozvíja akýsi príbeh Jánov v neustálych premenách. Zobrazuje plynutie času, opakovanie osudov, ich pokračovanie. Podobne ako v próze, i v básňach sa autor snaží upínať k večným pravdám, k zmyslu bytia, ľudskému údelu. Vydanie diela Diaľky a iné (Spolok slovenských spisovateľov, 2015) zaujímavým spôsobom približuje slovenskému čitateľovi tvorbu Slovákov spoza slovenských hraníc.

Andante – Blažej Belák

4.37 
Zbierka Andante je slovesnou paralelou veršovo zväčša voľne plynúcich a melodicky vyrovnaných (na spôsob hudobného andante) exkurzií do závažných tém, ktorými žije spoločnosť aj jednotlivec na Slovensku. Jednotlivé básne chcú prostredníctvom objektívneho poznania a primeraného pátosu sprostredkovať pravdivý pohľad na život dnešného človeka a vystihnúť jeho perspektívu. Epicky formované útvary a skratky typických udalostí umožňujú dosahovať lyrický aj ideologický zisk: báseň vierohodne potvrdzuje, ako sa v historicky známych udalostiach prejavuje a zároveň stráca tvár dnešného slovenského človeka. Neskrývané vlastenectvo a politický pátos ? to sú rozhodujúce znaky zbierky, ktorá ako celok chce byť teda skúšobným laboratóriom protirečivého procesu poľudšťovania i odľudšťovania nášho súčasníka.

Bielenie – Eva Pariláková

6.27 
Básne, v ktorých je oveľa viac bielej ako čiernej. Písané vo chvíľach, keď „začínaš rozoznávať... presný počet stebiel trávy na horizonte“. S uchom priloženým „k vlastnému horiacemu srdcu“. Básnický debut autorky (1976), pre ktorú byť súčasná, znamená hlavne byť prítomná.

V dotyku s Pavlom Straussom X. – Julo Rybák

8.55 
Desiaty diel postupne vydávaných zápiskov zo zápisníka autora je pokračovaním zápiskov zachytávajúcich čas intenzívneho priateľstva autora s Dr.Pavlom Straussom a ich vzájomnú korešpodenciu. /Záznamy zo zápisníka január-máj 1989/

So zápisníkom vo vrecku 1974-1983 – Julo Rybák

12.35 
Po vydaní titulu "Človek v reči" autor pokračuje v sprístupnení svojich denníkových zápiskov z obdobia rokov 1974-1983. ".....Poslaním knižky, ktorú predkladám čitateľovi, je práve zabrániť, aby s odchodom jedného lingvistu a prekladateľa nestratili sa nenávratne aj jeho príležitostné poznámky, pozorovania, výpisky, nápady, úvahy, tušenia pravdy i poblúdenia...

Pokropené nehou – Marína Mesárošová

5.61 
Básnická zbierka: Úryvok: Si moje nebo stal si sa chlebom z lásky Keby si nebol tak zem i nebo utkali by ťa z básní Ty moje nebo Tajomstvo také vzácne Nad tebou v tebe celá tvár zeme radostne žasne ... To je tá malá, františkánska „bosá básnička“. Nefalšovaná. Nepredstieraná. Rýdza. Utkaná čistým srdcom.

Prózy – Janko Alexy

9.41 
Vyše štyridsať rokov po poslednom vydaní výberu próz Janka Alexyho dochádza prostredníctvom Vydavateľstva spolku slovenských spisovateľov k potrebnému návratu k tomuto zaujímavému zjavu slovenskej (nielen) literatúry. Úspešný umelec - popredný predstaviteľ slovenskej výtvarnej moderny - od dvadsiatych rokov minulého storočia vo významnej miere pestoval aj spisovateľskú činnosť, založenú na autobiografickej skúsenosti, angažovanej bezprostrednosti a až dojímavej rozprávačskej presvedčivosti. Nie je preto prekvapujúce, že najmä autorove kratšie prózy, ale aj jeho neskoršia románová tvorba, sa vo svojej dobe tešili výraznému záujmu laickej i odbornej čitateľskej verejnosti. Spomenuté vlastnosti, ako aj vlastnosť pozoruhodného zrkadlenia spoločenských a literárnych pohybov v slovenskom prostredí po roku 1918, však robia prózy Janka Alexyho relevantnými a zaujímavými aj pre súčasného čitateľa a literárnu vedu. Prózam nechýbajú kvality hodnotných literárnych diel a náročné témy sú príjemne osviežené humorom.

canti amore – Mila Haugová,Daniel Fischer

8.46 
Tvorba Mily Haugovej sa práve rozrastá o novú básnickú zbierku canti...amore. A hovoriť o "rozrastaní" čohosi je tu absolútne na mieste. Autorkino písanie je totiž nie nepodobné záhrade, Mila Haugová sa stále pohybuje medzi svojou flórou a faunou a hoci by sa zdalo, že po toľkých rokoch a básnických zbierkach uzavretý priestor nemá čo ponúknuť, nie je tomu tak. Poetka je tu doma a aj keby sa pôdorys tejto organickej - miestami až samostatne žijúcej - plochy dal označiť nejakým pomenovaním z geometrie, nevymizli by z nej tajomné zákutia, trpezlivo autorkou opracovávané, kultivované, sprístupňované. A ak sa aj niekde šľahúne preplazia popod plot, alebo ak konáre ktoréhokoľvek stromu z pomyselného ohraničenia záhrady vyčnievajú, alebo ak si drobný hmyz dovolí tento priestor opustiť, všetko sa to deje v decentnosti autorke vlastnej. Haugová si neberie na plecia celý svet, ale na svojom kúsku pôdy ponúka aj tým, ktorí príjmu pozvanie na návštevu, možnosť nahliadnuť do mágie makrokozmu. Dizajn tejto pôvabnej knihy je z dielne Pavlíny Morháčovej a jej súčasťou sú aj ilustrácie Daniela Fischera.

Venovania – Gregor Nadzam

1.90 
Útla kniha veršov vychádza s vlastnými ilustráciami autora básnickej zbierky Gregora Nadzama.

Poetika prozaického textu – Stanislav Rakús

7.60 
Teóriou látky, témy, problému a tvaru chceme prispieť k otázkam zrodu literárneho diela a autorskej metódy, ale aj k interpretácii povahy umeleckého textu. Prepojenosť videnia a komunikačnej intencionality má takú umeleckú štruktúru, ktorá dáva čitateľovi možnosť, aby sa k videniu najdôležitejších vecí, umiestnených pod textom (medziriadkový priestor), za textom (katarzný priestor) alebo nad textom (druhoplánový priestor) dopracoval sám. Energia slov sa sústreďuje na sprievodné a druhoradé javy, podstata "sa vyjadruje" mlčaním. Slovenský text

Bludičkám – A. K. Goeye

0.95 
Zbierka básní Bludičkám je knižným debutom slovenskej autorky. Ilustroval Karol Ondreička

Tanečnica na špičke – Jana Varcholová

8.46 
Zbierka básní s ilustráciami Barbory Idesovej. Básne reflektujú mikrosvet a jeho osobné, intímne témy, v ktorých nie je priestor pre cudzích, ani pre univerzálne témy. V zbierke Kolovrat autorka znovuobjavuje možnosti básnického vyjadrenia cez prírodné, zvieracie a duchovné motívy, ktoré zmierňujú rytmus mestského prežívania. A možno je to klamstvo. Možno sú to básne o ženách.

Cestovný (ne)poriadok – Martin Chudík

5.61 
Autor (1988) žije a tvorí v Bratislave. V roku 2013 mu vyšla debutová zbierka básní Ukryté v dotykoch (Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov), ktorá získala Cenu Ivana Kraska za najlepší debut autorov do 35 rokov za rok 2013 a druhé miesto v ankete Knižnej revue, Debut roka 2013. Je členom SC PEN, Spolku slovenských spisovateľov, zakladajúcim členom neoficiálneho Bratislavského literárneho klubu BRAK, redaktorom a fotografom internetového magazínu iLeGaLiT. Martin Chudík prichádza s novou básnickou zbierkou nazvanou Cestovný (ne)poriadok. Kompozične je zbierka rozdelená na dve časti. V prvej časti, Pomenovať hĺbku, nájdeme koncízne, prevažne existenciálne a reflexívne básne, v ktorých básnik preniká pod povrch a introspektívne zachytáva vnútorné prežívanie lyrického subjektu. Druhá časť, Praskanie ľadu, sa vyznačuje intímnou a ľúbostnou lyrikou. Autor v nej pomenúva lásku vo všetkých jej podobách a bohatou metaforikou odhaľuje širokú paletu jej odtieňov. Oba celky na seba koncepčne nadväzujú a vytvárajú harmonickú kompozíciu (ne)očakávaných zastávok na ceste životom. Zbierka je „vyšperkovaná“ pôsobivými fotografiami Alexandra Kissa.

K sebe – Pavel Hirax Baričák

8.54 
Láska i nenávisť, vášeň i chlad, zamilovanie i bolesť, vyznania i mlčania, kríza i rozkvet, vernosť i nevera, stretnutie i rozchod, hľadanie seba cez partnera... Siedma poetická zbierka od Hiraxa, kde sa ilustrácií opäť zhostila Sofia.

Neviditeľné krídla – Ondrej Štefanko

3.75 
Zbierka poézie slovenského básnika z Rumunska Ondreja Štefanku (1949 – 2008), ktorú vydal Spolok slovenských spisovateľov (2015), je určená do edície Slovenský svet. Zahŕňa 43 melodických básní, ktoré sa vyznačujú vyšperkovanou obraznosťou, metaforami so skrytým zmyslom. Tematicky zachytáva autorove vnútorné pocity a situácie, ktoré sú rozpísané do poetických obrazov, a taká býva aj pointa, či naznačené východisko. Často do básní ústredne alebo z pozadia vstupuje láska, ako nevyhnutná súčasť žitia, a tiež vlastné korene, tradície a rodina zachytené prostredníctvom detailov, vôní, predmetov, či činností, ktoré pre autora predstavovali domov (vôňa sušených slivák, vôňa kuchyne, vydrhnutá dlážka...). Ďalšou frekventovanou témou je autorská tvorba prirovnaná napríklad k hlaholu zvona a básnikovo poslanie, prirovnané, napríklad, k tesaniu schodov. Po básnické obrazy Štefanko rád chodieval do prírody, často si vyberal motív stromu alebo scenérie rôznych ročných období, vhodne dokresľujúcich opisované nálady. Autor písal príjemným melodickým voľným veršom, ktorému sporé použitie rýmu dodáva ďalšiu pridanú hodnotu. Výber básní z rozsiahlejšej autorovej tvorby urobil slovenský básnik zo Srbska Víťazoslav Hronec.

Leto v kolíske jabloní – Blanka Poliaková

4.66 
V zbierke básní Leto v kolíske jabloní od Blanky Poliakovej nájde čitateľ obdiv poetky ku každoročne ožívajúcej, obnovujúcej sa prírode, lásku k blízkym, radosť zo života, mier duše, vzácnu vyrovnanosť s ľudským údelom. „Jej básne sú trvalky nepodliehajúce móde, s takými znakmi rýdzej lyriky ako úprimnosť, citovosť, vrúcnosť. Poetka však vo všetkom zachováva mieru, nebúcha do činelov, nekvíli falošnou sentimentalitou. Prihovára sa tlmeným hlasom a aj v boľavých chvíľach v pozitívnom duchu," vyjadruje sa o Poliakovej poézii i o jej najnovšej zbierke spisovateľka a znalkyňa jej tvorby Jana Šimulčiková.

Balada o srdci – The Ballad of the Heart – Petra Hilbert

11.31 
Dievčatko so srdcom na dlani putuje snovou krajinou, aby našlo stratenú lásku a porozumenie. Šumenie lužných lesov, bažiny dunajských ramien, divozverí rodičia, vodný svet a život medzi rybami, vysoké trávy, brezový háj, jelene a lane unikajúce pred lovcami, zranená líška, ale aj slnko, oblaky, sny a nádej. Text tejto últej knižky plynie ako pomalá rieka a kresby sa vrývajú hlboko do srdca.

Oka-mihy – Gabriela Magalová,Zuzana Horváthová

9.49 
Kniha OKA-MIHY je nezvyčajnou sondou do sveta dvoch sestier. Zuzana Horváthová, držiteľka niekoľkých fotografických ocenení Slovak Press Photo, svoje umelecké fotografie vytvorila v súznení s textami svojej sestry Gabriely Magalovej, vysokoškolskej pedagogičky, ktorá okrem odborných publikácií sporadicky tvorí pre deti i dospelých. Zuzanine poetické fotografie nie sú len ilustráciami ku Gabrieliným krehkým a intímnym básňam, ale vytvárajú s nimi svojbytné emotívne celky. Fotografie a slová jednoducho spolu zrástli a vytvorili veľmi pôsobivú knihu, ktorá je okrem iného aj výpoveďou o pevnom pokrvnom pute.

Zápisky z vidieckeho domu – Sisa Siseková

6.27 
V knižke Zápisky z vidieckeho domu nás autorka Sisa Siseková pozýva na prechádzku slovenskou Dedinkou. To, že Dedinku nenájdete na mape, nič neznamená. Dedinka existuje a knižka o nej je plná humoru a človečiny. Sisa Siseková nepíše pod svojím pravým menom, no jej príbehy sú nefalšovane autentické. Potešia, pohladia, rozosmejú.

Vesmírne odrezky padajúcich hviezd – Ján Márton

8.54 
Marton nemusel dlho premýšľať nad názvom svojej siedmej zbierky básní. Vesmírna. Aj tak sa dá v skratke nazvať. Hlbočina pocitová, sloboda a odvaha plná zvláštneho strachu zo svojich snov sa v nej strieda s oslobodením vlastnej mysle. Keby Marton nepísal, neprežil by. V spomínanej zbierke nájde čitateľ vo veršoch veľmi silné odkazy na jemnú lyriku. Zbierka je písaná so slobodou v duši a čistotou myšlienok tam dnu. Básne v nej plávajú voľným veršom, občas rýmom, ale kladú hlavne dôraz na vzťahovú rezonanciu prežitého. Autor sa v básňach vyzlieka donaha a ponúka silný motív, ktorým je slobodné vyjadrenie o jeho vlastnom duchovne. O jeho vlastných pocitoch. O jeho vlastných hodnotách. A tá najvyššia hodnota je určite vzťah dvoch ľudí. Tá najčistejšia láska, aká len existuje. Marton o sebe hovorí, že je básnik s dušou pankáča. Miluje hudbu. Má dva paralelné svety, v ktorých žije súčasne. Zatiaľ to nie je diagnóza, iba pocit. Do hlavy sa mu však určite nedostanete, no do jeho básní môžete skúsiť. Možno sa na poéziu budete pozerať z trochu iného uhla, z inej strany a z iného pohľadu. Akoby ste nazerali na vesmír. Je predsa nekonečne pestrý. Ako každý pohľad na báseň, ktorá každým prečítaním zahreje.

Hlásky – Milan Hodál

4.66 
Knižka je v poradí štvrtá samostatná zbierka poézie. Je to mix vážnej poézie - prvé dve kapitoly a satiry – epigramy, tretia kapitola. Názvy kapitol sú: I. Nežné /h/lásky II. Vážne /h/lásky III. Úsmevné /h/lásky Ide o témy živé, súčasné , lebo ako autor hovorí . "Báseň musí byť živá ako ulica a čitateľ sa v nich musí nájsť. A povedať si: „Veď toto žijem a cítim aj ja!“ Milan Hodál - básnik a epigramatik, rodák z Bánoviec nad Bebravou, sa po skončení vysokoškolských štúdií natrvalo usadil v Nitre, kde našiel rodinné aj tvorivé zázemie. Je viacnásobným držiteľom ocenenia Literárnej ceny Čakanky, n.o. v kategórii poézia.