Zobrazených 1–24 z 1432 výsledkov

Na sútoku – Monika Kompaníková

11.31 

Sú dni, z ktorých sa o sebe nič nedozviete, ale sú aj dni nezabudnuteľné, tie na sútoku. Ich koniec je začiatkom čohosi nového. Monika Kompaníková, jedna z najvýraznejších autoriek súčasnej slovenskej beletrie vo svojom novom románe Na sútoku rozpráva príbeh jedného takého dňa a dvoch žien. Hana je už dospelá. Dokáže rozprávať o svojom živote, čo zažíva, čo cíti. Sama vychováva malého syna, takmer bez slov odprevádza chorého otca a rastliny zo susedovej zdevastovanej záhrady starostlivo presádza do svojej záhrady. Anička chodí do základnej školy, žije sama s mlčanlivým otcom v dome na okraji mesta. Ešte nedokáže skutočnosti a emócie svojich chvíľ pochopiť, uchopiť za zmysluplný koniec, no je schopná vydať sa strastiplnú cestu za uznaním. Obidve cítia ťažobu veľkých zlomov a premien prichádzajúcich v nepatrných detailoch, v momentoch, keď sa hladina roztvorí a na povrch sa vyderie strach, hnev, či čistá radosť a vášeň. V knihe Moniky Kompaníkovej opäť nenájdete žiadne dejinné zvraty ani veľké tragédie – iba tie drobné osobné tragédie, ktoré vznikajú zo zdanlivo banálnych nedorozumení, strachu a neschopnosti a ktoré sa generačne reťazia. Laureátka našej najprestížnejšej literárnej Ceny Anasoft litera, opäť raz bravúrne potvrdzuje svoj talent, rozprávačské umenie i schopnosť pozrieť sa svet prenikavými, všímavými očami.

Agátová alej č. 25 – Jana Benková

9.49 

Úspešná právnička Anna sa práve doma chystá vyskúšať si svoje vysnívané svadobné šaty, keď sa vo dverách objaví poštový kuriér a doručí jej správu šokujúcu ako blesk z jasného neba – list od sestry, ktorý jej život, večne sa krútiaci iba okolo práce, prevráti naruby. Anna zrazu ruší svadbu. Sťahuje sa z mesta na vidiek, aby sa po zbabelom a nepochopiteľnom sestrinom úteku postarala o svoje tri netere, ktoré predtým videla iba dvakrát, a ktoré jej príchod do ich malého domčeka veru príliš neuľahčia. A keby len dievčatá… Ani bývalý snúbenec sa nezmieril s rozchodom a život Anne nakladá na plecia viac, než dokáže uniesť, no zároveň jej srdce napĺňa aj pocitmi dovtedy nepoznanými… Zisťuje, že tu našla ten najväčší zázrak…

Striptérka – Magdaléna Lunáková

8.46 

Narodiť sa a mať ustlané na ružiach – to rozhodne nie je prípad Tracy a jej priateľky Brendy. Obe vyrastali v detskom domove. Po dovŕšení dospelosti neboli bez patričného vzdelania schopné nájsť si normálnu prácu. Ak nechceli ostať na ulici bez peňazí, boli nútené zobrať jediné, čo sa im ponúklo – prácu Striptérok. Časom sa im práca zapáči a užívajú si život plnými dúškami – až kým neprídu Tracyne narodeniny. V ten deň sa všetko zmení. Darček, ktorý vydesí nielen ju, ale aj jej priateľov, je len začiatkom pekla, ktorým si Tracy musí prejsť. Ty kurva! Dostanem ťa, ty štetka! Podobné listy a odkazy začína dostávať čoraz častejšie. Kto ich píše a chce jej zničiť život? A prečo vlastne? Pomôže jej polícia? Ochráni ju jej nový priateľ? Udalosti naberajú nečakaný spád a nečakané rozuzlenie. Ponorte sa do sveta Striptérky a prežite s ňou jej osud lásky, vášne, strachu a utrpenia.

Medzi riadkami – Katarína Koláriková Koňariková

7.89 

Katarína Koláriková Koňariková (1982) knižne debutovala zbierkou básní Hľadanie lásky v roku 2002. Nasledovala zbierka básní Motýle a maky v roku 2008. Zbierka poviedok Medzi riadkami je autorkinou prvotinou v próze. Obsahuje 28 poviedok, ktoré zachytávajú rozličné námety v rozličnom prostredí s rozličnými postavami, no ich spoločným menovateľom je tajomstvo. Toto tajomstvo má v niektorých poviedkach podobu šteklivej záhady, trilerového príbehu, či hororovej mystifikácie. Napriek tomu, že autorka sa nebojí smrti, krvi a krutosti, jej poviedky nevyznievajú ani samoúčelne morbídne, ani krvibažne, ani kruto. Sú skôr katarktickým vyjadrením zložitosti ľudského jednotlivca, predovšetkým ženy, ktorého vnútorná zraniteľnosť je v súčasnej apórickej dobe vystavená ťažkým skúškam a práve literatúra je prostriedok hľadania aspoň podmienečnej rovnováhy. A toto je očividne aj méta mladej autorky, ktorá nepochybne vo svojich poviedkach prejavila talent, vynachádzavosť i fantáziu.

Sheldon vidí nebo – Tomáš Lintner

6.46 

Keď všadeprítomné Lieky bránia ľuďom slobodne myslieť, keď človek zabudne na to, že je človekom a zamuruje sa hlboko v čiernom kameni bez Slnka, každý náznak inakosti musí ťažko bojovať o prežitie. Sheldon Bonippo, chlapec ktorý bol v tajnosti vychovaný k tomu, aby sa Liekov nedotkol, je vtiahnutý do sledu udalostí, ktoré mu ukazujú pravdu o svete, v ktorom sa narodil a pravdu o svojich vlastných spomienkach, ktoré ho mátajú odkedy sa po prvý raz prebudil. Nádej na iný svet je stále živá.

Tajné dejiny bielej kaligrafie – Daniel Hevier

23.66 

Nezvyčajná kniha, ktorú napísali obrázky. Mysteriózny príbeh muža, ktorého okolnosti vtiahnu do cudzích životov, aby o tom priniesol svedectvo cez autora tejto prózy. Je ním skutočne D. H.? Alebo ghostwriter Person? Či pacient psychiatrie Tibor Kucan? Čítajte román o neviditeľných veciach nášho sveta, kde jediným východiskom je tvorivosť. Nechajte sa viesť labyrintom, v ktorom sa pokojne môže stretnúť Richard Brautigan s dávnym židovským pisárom či Kurtom Cobainom. Daniel Hevier prináša pútavé rozprávanie s mnohými kultúrnymi odkazmi a vlastným výtvarným sprievodom na spôsob stredovekých iluminovaných rukopisov. Ako sám hovorí, preňho sa touto knihou nič nekončí, iba začína. A pre vás? Vydanie podporilo Ministerstvo kultúry SR.

A vráť sa po slabších – Silvia Bystričanová

9.45 

Kniha o láske, strate, východiskách a odvahe veriť. Dag preberie zodpovednosť za otca a netuší, že práve týmto krokom sa spustí jeho najkrajšia životná etapa. Prevezme otcovu trafiku, kde málokedy vidí tváre ľudí, ale pozná ich ruky. Akí sú? Nadobudnúť empatiu týmto spôsobom je také vzácne, aká vzácna je viera Dagovho otca, ktorý smúti inak ako ostatní ľudia, a práve preto nachádza iné východiská. Dve generácie a jedna túžba. Mať rád. Aké je to, keď človek pociťuje zodpovednosť za niečo, čo nespôsobil?

Láska je jabĺčko – Rút Lichnerová

11.12 

Láska je jabĺčko je piatym zväzkom tranosciusovskej edície Profily, mapujúcej tvorbu významných súčasných slovenských prozaikov. Zaradila sa tak za profilové výbery z diela Petra Jaroša, Dušana Dušeka, Jána Beňa a Pavla Vilikovského. Profilovka je kolážou z kratších poviedok, dlhších noviel i románových úryvkov. Počnúc poviedkami z autorkinej prvotiny V Kremenisku, cez poviedky z Šahízihotabíe, Slepej rybky, novelu Rieka Príbeh bielej, ružovej a tyrkysovej, po úryvky z románov Anna Regina a najnovšej Hostiny. Výber nesie názov podľa poviedky ocenenej v súťaži Poviedka 2002. Editor Vladimír Petrík do knihy zaradil aj literárnokritické ohlasy od Alexandra Halvoníka, Etely Farkašovej, Viery Žemberovej, Ivana Kadlečíka, Rudolfa Dobiáša a dokonca podrobnú lingvistickú štúdiu od Jána Kačalu. Kľúčovými literárnovednými textami sú však štúdia Michaely Jurovskej a doslov Vladimíra Petríka.Samotná autorka hovorí o svojom spisovateľstve: „… Lebo aj pre písanie sa treba rozhodnúť. Veď človek by mohol za ten čas robiť niečo iné a možno čímsi iným byť oveľa viac osožný ľuďom naokolo, keby v ňom neprebývala viera, že práve on a práve v texte, ktorý píše, vyjaví ľuďom čosi, čo by mali vedieť o sebe aj o iných, hoci o štruktúrach sveta, či o tom, koľko je možných ciest a možných riešení…“

Koniec – kraj sveta a iné úkazy – Hronec Ondrej

9.12 

Kto by netúžil sadnúť si na krídla vtáka a ľahko sa vznášať nad rodným krajom, pomaly sa spúšťať do malebných dediniek učupených v jeho okolí, občas si zaletieť do uličiek očarujúcich miest a z neveľkej výšky sa opäť uvidieť ako nezbedné dieťa, aktívny študent, mladý učiteľ či skúsený profesor… a ešte aspoň raz zažiť všetky tie krásne i smutné udalosti a úkazy so svojimi blízkymi, kamarátmi a rodákmi? O takýto „výlet do mladosti“, ale aj do nedávnej minulosti sa znovu pokúsil duchom vždy mladý pozorovateľ, esejista a spisovateľ Ondrej Hronec vo svojej štvrtej knižôčke príhod, spomienok a zážitkov z rodného Gočova, zabudnutého Gemera i prekvitajúcej metropoly východu, v ktorej žije. Na dobuopisných dobrodružných (vý)letoch, z ktorých mnohé hodno aj sfilmovať, zaznamenáva ťažké i lepšie časy svojho i nášho života, jemne ich ironizuje a chápavo sa usmieva. A poučený životom z nadhľadu prijíma každý (i svoj) ľudský údel s láskavým humorom, pokorou a porozumením. Ľahunké čítanie – duše pohladenie. (Ján Fakla)

Muž na úteku, žena dolu hlavou – Ivana Lacková

10.36 

Muž na úteku, žena dolu hlavou je príbehom dvoch ľudí, ktorí sa stretnú za podivuhodných okolností. Psychológ, ktorý nezvládne svoj život a uteká z domova, stretne ženu, ktorá po tom, čo sa zapletie s úspešným ženatým politikom, uvažuje o samovražde. Zblíži ich zúfalstvo, vzájomná pomoc alebo…? V určitých životných momentoch sme zraniteľnejší a možno aj prístupnejší láske. Príbeh je popretkávaný osudmi zaujímavých postavičiek a poskytuje priestor úvahám o tom, čo urobiť, aby sme sa v živote vedeli správne rozhodnúť.

Odtienené oblomky – Lajos Grendel

12.26 

Trilógiu Odtienené oblomky tvoria romány Ostrá streľba (1981), Odkundesi (1982) a Odvodeniny (1986), za ktorý autor dostal Cenu Zväzu slovenských spisovateľov za najlepšiu prózu (1986). V prózach sa autor zamýšľa nad esenciou dejín, autentickým bytím a nad miestom človeka v histórii na území strednej Európy pri Dunaji so zmiešaným slovenským a maďarským obyvateľstvom od čias tureckého polmesiaca až po dnešok. V Ostrej streľbe nositelia príbehu dejiny strácajú pod nohami a nosia ich v sebe spolu so svetom, v ktorom žijú. V Odkundesoch autentický život vylučuje neschopnosť človeka vymaniť sa zo vzťahov menšinového etnického a prostredia a v Odvodeninách hlavná postava žije „odvodeným“ životom, lebo mu ho zhora a zvonka manipuluje (totalitný) režim.

Láska v tieni vojny – Iva Rojková Vranská

9.41 

Vojna o lásku a vojna devastujúca lásku – to sú dve vzájomne sa prelínajúce roviny príbehu mladej dvojice, ktorú rozdelí súčasný vojnový konflikt. Igor, pobúrený násilným prevratom v Kyjeve a otrasený upálením ľudí v Odese pocíti hlas svedomia i korene predkov, preto odchádza ako dobrovoľník do novorosijskej domobrany. Nina retrospektívne skúma hlbiny ich lásky, aby v nich načerpala silu a našla cestu, ako ďalej žiť. V umeleckej výpovedi sa prelína do duše vnikajúca lyrizovaná próza s dynamikou epického románu, rozšíreného o bohaté faktografické informácie, približujúce pravdivý obraz udalostí na Ukrajine. Láska v tieni vojny je zároveň generačnou výpoveďou z čias rýchlych ťahov na geopolitickej šachovnici a novej vlny vojnovej eskalácie. Ako sa vyvíjali udalosti na Ukrajine? Čo vieme z médií? Čo sa skutočne deje? Bojujú v Novorosiji teroristi či domobrana? Smieme zatvárať oči pred banderizmom? Čítajte a premýšľajte…

Adam Šangala – Ladislav Nádaši-Jégé

7.51 

Adam Šangala je tretou knihou z edície Knižná klasika denníka SME. Dvojnásobná poprava – na začiatku aj na konci. Hrdina neustále na úteku, pretože sa zastal slabšieho, podozrievaný z toho, že sa potuluje ako fantóm, prenasledovaný tými, ktorí majú v rukách moc. Hrdinom je Adam Šangala a miestom, kde sa dej odohráva Uhorsko – v ňom slovenské prostredie Oravy, Žiliny, hradu Beckov a Trnavy. Pridanou hodnotou k priam dobrodružným zápletkám a dramatickým zvratom je zobrazenie historického pozadia prvej polovice 17. storočia – náboženského napätia odrážajúceho sa v reformácii a protireformácii aj boja predstaviteľov svetskej moci. Postupom na spoločenskom rebríčku je pre Adama posun od poddaného, ktorého otec je popravený za pytliactvo, cez vojaka až k mešťanovi. Kniha určite stojí za prečítanie – hrdinovia sa predsa až tak nezmenili – tento možno žije v Uhorsku tristo rokov dozadu, ale je podobne obyčajný a zažíva krivdy ako supermuži dneška – či už majú na tričku veľké S alebo pavučinu.

Hotel Oáza – Miroslav Brück

7.60 

Vystúpil som vyššie, aby som vychutnal výhľad na rozparený rybník, kostolné veže a dymiace komíny moravskej elektrárne. Roztvorená náruč rovinatej krajiny odnášala Brčkove urážky do diaľav, už som sa na nikoho nehneval a zľahka som splynul s vyváženým priestorom. Kúsok odo mňa prebehol udychčaný chlapec s pomaľovaným šarkanom, vzduch zavoňal sírou a spálenými orechovými listami. Zostupoval som ľahší, takmer nehmotný a étericky čistý.

Návod na obsluhu dieťaťa – Renáta Názlerová

13.49 

Má právo plakať, neposlúchať, klamať, vyvádzať. Vy ho máte s láskou usmerňovať a dopriať mu, aby sa učilo spoznávať hranice. Zdravo motivačný román o rodičoch, deťoch a večnom spojení medzi nimi, ktoré nikdy nevyprchá, nadväzuje na autorkin predchádzajúci, mimoriadne úspešný román Návod na obsluhu lásky. Aj tentoraz autorka predstavuje príbehy slovenských rodín, ktorým na malý moment do života vstupuje psychologička Tamara Koch, aby im ukázala, aký dôležitý je v živote nadhľad, ktorý prináša viac osohu ako hádky, humor, ktorý ponúka viac šancí na úspech ako zlosť. Aj ona však musí pripustiť, že niekedy je to ťažké, lebo osudu sa prikázať nedá, a v konečnom dôsledku sme všetci len ľudia… Hoci sa Tamarin osobný život veľmi zdramatizuje, v prípade svojich klientov zostáva naďalej vecná, mierne sarkastická, no vždy pripravená pomôcť, a to aj za cenu, že sa niekomu jej rady nebudú páčiť. Rady by totiž mali človeku otvoriť oči… a srdce.

Šťastie na prenájom – Lucia Braunová

8.46 

S Elenou sa osud nemaznal. Dostala krutú ranu, ktorú ešte viac prehĺbil jej manžel. Nočnú moru premenil na to najkrutejšie peklo na zemi. Po rozvode odchádza z ruchu veľkomesta, aby sa vymanila spod vplyvu direktívneho otca, zabudla na zničené manželstvo a nešťastie, ktoré prežívala. Len čas zahojí všetky bôle, ak je dobrý liečiteľ. V niektorých prípadoch ani ten nepomôže… Dúfa, že svoj pokoj nájde na vidieku. Netúži po mužoch, no napriek tomu si ju opantá príťažlivý Max. Je balzamom na jej zlomenú dušu a do života jej prináša radosť. Lenže Max skrýva temné tajomstvo…

Newhontská trilógia – Lajos Grendel

12.26 

Newhontskú trilógiu tvoria tri romány U nás doma, v New Honte (2001), Hromadný hrob pri New Honte (1999) a Kráľ Matej v New Honte (2005). Autor v nich rozpráva s prísadou humoru, irónie, paródie, ale aj grotesky a absurdity o pomyselnom meste a kraji New Hont niekde medzi Tekovom a Hontom. V prírodnom a spoločenskom prostredí sa staré (Hont) spája s novým (New), čo poznačuje charakter Newhonťanov, najmä z akéhosi hontianského „záhoria“, pomyselnej dediny Pohorného. Pohorniaci s predponou „po“ v mene sú svojrázne po/mýlení, po/rábajú tak i onak to aj ono, po/žívajú si tak aj onak (hlavne za tmy) A keď sa po/milujú, život sa im nezdá ani taký po/…tý…

Denník slovenskej manželky – Ivana Havranová

11.31 

Svadba, ako vyvrcholenie veľkej, nekonečnej lásky. Svadba ako dôkaz, že ona je on, že on je ona. Dokedy však vydrží romantika, pochopenie, ľúbenie? Hlavná hrdinka knihy Ivany HAVRANOVEJ Denník slovenskej manželky vie o spolužití po svadbe svoje. Život nadelil manželom tehotenstvo, s ktorým nepočítali, na ktoré neboli pripravení. A každý ich deň sa zmenil ako šaty vo farbiarni. Z veselých, príjemných, na niečo celkom iné. Z neba padali chmáry, doma lietali facky. A žena, vysokoškoláčka, si mohla vyplakať oči. Chronologické zaznamenávania mnohých prežitých udalostí hlavnou hrdinkou Evinkou čitateľa vovedú do skutočného života novomanželky, ktorá až neskoro pochopila, že v živote je často všetko inak.

Čo na ňom vidíš (brož.) – Dana Hlavatá

8.46 

Otravná matka, rozdielne sestry, „správni“ chlapi a život. Rodinná pohodička, ktorú môžu narušiť iba príbuzní. Román o dvoch sestrách, ktoré žijú v odlišných svetoch, o nespojiteľnom, ktoré sa spojí, o nezlučiteľnom, ktoré sa zlúči, a to aj napriek neprajníkom z vlastných radov. Autorka píše zo života, pre „ženy z mäsa a kostí“.

Luxus v duši – Mariana Daxner

8.46 

Všetko je na webe, len jej duša je v hajzli Voľné pokračovanie sitkomu Láska, sex a iné gýče. Frustrovaná Sofia, ktorá medzičasom dozrela, je stále plnoštíhla a osamelá. Statočne však bojuje so svojimi negatívnymi vlastnosťami. Sústavná konfrontácia s jej krajšou a úspešnejšou priateľkou, módnou návrhárkou Luciou, vyvoláva u Sofie závisť, bulímiu, depresiu. Nechce o Lucii a jej šťastí už ani počuť, potom však zvíťazí zvedavosť, opäť otvorí ten prekliaty fejsbuk a… je zhrozená!

Labyrint túžby – Inéz Melichová

8.46 

Devätnásťročná Alica, vychovávaná starou mamou v skromných podmienkach, zostáva po jej smrti žiť úplne sama na vidieku, ďaleko od mestského ruchu. Jednotvárne dni jej vypĺňa zamestnanie a snívanie o skutočnej láske. Všetko sa radikálne zmení, keď sa do susedstva nezávisle od seba prisťahujú dvaja muži. Jeden z nich, suverénny a úspešný Adam, ju osudovo priťahuje a prebúdza v nej dovtedy nepoznané emócie. No okolnosti ju donútia vziať prácu u bohatého architekta s tragickou minulosťou. Vzťah medzi neskúsenou mladou ženou a citovo chladným štyridsiatnikom je od začiatku plný vzájomnej nevraživosti a tlejúcej nenávisti. Situácia sa ešte skomplikuje, keď sa v jeho dome začnú diať nevysvetliteľné udalosti a Alica nechtiac príde na stopu temného tajomstva, ktoré malo zostať naveky pochované. Čo ten záhadný muž tak úzkostlivo skrýva za zamknutými dverami? A ako to súvisí so smrťou jeho ženy? Alica si prineskoro uvedomí, že je kľúčovou figúrkou v nebezpečnej hre a jej boj o lásku sa zmení na boj o holý život.

Tantalópolis – Peter Macsovszky

11.40 

Román Tantalopolis možno v primárnej rovine chápať ako prienik do každodenného života jedného juhoamerického mesta. Ako však takmer v každom literárnom diele, aj tu sú reálie modifikované, štylizované, a slúžia len ako rámec oveľa širšej, univerzálnejšej metafory. Kulisa „tretieho sveta“ slúži ako zosilňujúci prvok pri vykresľovaní rôznych podôb zlyhávajúcej civilizácie či už v rovine sociálnej, intímnej, technologickej a politickej. Kontrast medzi tropickým prostredím prekypujúcim farbami, tvarmi, chuťami a vôňami a medzi úporným bojom jednotlivcom proti prírodným živlom i byrokratickej mašinérii, vytvára pestrú a dramatickú zmes.

Ku konceptualizácii rodu v myslení o literatúre – Jana Cviková

9.41 

KU_konceptualizacii_rodu_v_mysleni_o_literature.jpgMonografia Jany Cvikovej vydaná v spolupráci s Ústavom svetovej literatúry SAV načrtáva v širšom kontexte feministických teórií a hnutí rôzne hľadiská využívania analytickej kategórie rodu v literárnej vede. Kriticky približuje rozmanité podoby feministickej literárnej vedy ako radikálneho obratu vo výskume literatúry, pričom sa dotýka aj situácie na Slovensku a v Českej republike po roku 1989. Možnosti interdisciplinárneho uplatnenia kategórie rodu v literárnej historiografii sonduje prostredníctvom konkrétnych analýz.

Kde iní končia, my začíname – Anton Čulen

6.18 

Príbehy z vojenského prostredia majú vždy osobitné čaro, zvlášť, ak sa rozprávačovi podarí zachytiť zvyčajne v ňom prítomný tragikomický rozmer. Aj zážitky vojaka Antona Čulena z jeho pôsobenia v Československej ľudovej armáde ? ktoré tvoria podstatnú časť tejto knižky ? sa čítajú prinajmenšom tak dobre ako Čierni baróni, či Haškov Švejk. Zásadný rozdiel je však v tom, že tu nejde o žiadnu literárnu štylizáciu, keďže zaznamenané skúsenosti plne zodpovedajú realite, tak ako sa stala. V knihe však ide aj o čosi viac: podať svedectvo o viere v Ježiša Krista v zložitých podmienkach komunistického režimu, jeho ateistického školstva i pracovného prostredia. A že to nebolo ľahké, sa presvedčí každý, kto sa do tejto knihy začíta. Vyšlo v spolupráci s Politickými väzňami ? Zväzom protikomunistického odboja.