Zobrazených 1369–1392 z 1431 výsledkov

Nanebonevzatie – Peter Karpinský,Jozef Spačil,Peter Uhrín

11.40 
Peter Karpinský sa predstavuje druhou knihou pre dospelých Nanebonevzatie po dvanástich rokoch od vydania debutu Oznamujeme všetkým majiteľom hrobov (1997). Autorovi aj čitateľovi sa však oplatilo tak dlho čakať: Nanebonevzatie je vyzretou, koncepčne premyslenou zbierkou próz. V porovnaní s debutom sa v nej prejavuje Karpinského zmysel pre iróniu, do tragických situácií prenikajú komické prvky. Nespochybniteľná kultivovanosť druhej knihy súvisí s erudíciou autora, ktorá sa prejavuje najmä alúzia mi na bibliu, mýty i svetovú literatúru. V jeho poviedkach sa prelínajú a vzájomne súvisia viaceré plány, realita s irealitou, transformovaný mýtus s príbehom zo súčasnosti. Rovnako komplikovaná je sémantika najnovších próz autora, pretože Karpinský vie vytvoriť a do konca textu uchovať tajomstvo. V každodennom prostredí paneláka, nemocnice, novinového stánku, mesta i zapadnutého vidieka sa začnú diať čudné veci, keďže autorove postavy majú často nadpr irodzené schopnosti - niektoré javy (ani nášho života) nie je možné pochopiť. Nanebonevzatie je pútavou, nie však oddychovou knihou, pričom otvorené závery poviedok ponecháva Karpinský na čitateľskú konkretizáciu.

Bonvivánske chiaroscuro – Bobo Pernecký,Vladimíra Komorovská,Ingrid Skalická

5.33 
Komorovskej Bonvivánske chiaroscuro tvorí s predchádzajúcimi titulmi Všivavé osudy a Papendeklová idylka voľnú trilógiu. Vo všetkých troch autorka použila ten istý zorný uhol, ten istý štýl a ten istý jazyk. Atmosféru a dianie jednotlivých príbehov možno vystihuje výraz „chiaroscuro“, použitý v názve knižky, čo v preklade z taliančiny znamená šerosvit. Ak by sme V. Komorovskú porovnali s inými slovenskými autorkami, ktoré vyznávajú zásadu, že dobro zvíťazí nad zlom, ak nie hneď, tak na konci, a narušené vzťahy sa napokon urovnajú, tak ona je kdesi na opačnom konci škály. Nie ako nenapraviteľná pesimistka, ale ako tvrdá realistka, ktorá vie, že život sa s nami nemazná. Vo všetkých troch „dieloch“ autorka odkrýva odvrátenú stránku skutočnosti, ktorú buď ignorujeme, alebo si ju odmietame priznať. Presvedčivosť jednotlivých príbehov vyviera predovšetkým z jazyka, ktorý sa vyznačuje naliehavosťou, emocionalitou – až brutalitou – a pohotovosťou. Všetky príbehy autorka postavila na ja-rozprávaní, ktoré poskytuje tú správnu ilúziu autentickosti. Každé rozprávanie má charakter spovede a tá vyžaduje úprimnosť.

Nepoznaná – Zlata Matláková,Emil Sedlák,Štefan Haviar

6.56 
Autorka sa sústreďuje na fenomén ľudského času (jeho kolobehu), na prírodný svet, prioritne azda na vzťahy (partnerské, priateľské, rodičovské, ale aj vzťahy k prírodnému prostrediu a pod.). Prináša zjednotenie svojej poézie s aforizmami Miroslava Da naja a harmóniu žánrov dosiahla práve preto, že aforistický "základ" rozvíja v krehkých rozletoch a predstavuje nové možnosti súčasnej slovenskej poézie.

Garde na železnú dámu – Karol Bendžala,Igor Štrbík,Jana Farkašová

6.24 
Pre slovenského rodáka žijúceho v Austrálii je literatúra akoby pupočnou šnúrou, ktorá ho spája s rodnou krajinou. Slovenský rodák žijúci v Austrálii v poviedkach líči obyčajné príbehy obyčajných ľudí na dvoch stranách zemegule. Poviedky prezrádzajú, že ich napísal skúsený a najmä sčítaný autor, ktorý má zmysel pre pointu, pre výstavbu textu, najmä však pre detail, charakteristiku postáv a ich reč a vôbec všetko, čo požadujeme od dobrej poviedky. Na malej ploche vie rozohrať situáciu, vyhmatať charakteristické črty prostredia a osôb, ktoré sa v ňom pohybujú.

Budete ako bohovia – Marína Markušová,Marta Činovská

9.41 
Marína Markušová (narodená v roku 1974 v Bratislave) vyštudovala hudobnú vedu a pracovala ako novinárka a prekladateľka z angličtiny a francúzštiny. Od roku 2005 žije v zahraničí. Román Budete ako bohovia je jej debut. Obeť sexuálneho zneužívania Magda rozpráva svoj srdcervúci príbeh psychologičke Tereze Novákovej. Tereze nie je celkom jasné, či Magda hľadá len úľavu, potrebuje sa niekomu vyrozprávať, alebo chce odhaliť niečo hlbšie. Zrazu Magda zmizne. Skrýva sa na tajnej klinike v lese, kde pôsobí tajomný guru? Podarí sa ju novinárovi, prezývanému Drzý Ben, nájsť? Príbeh spočíva na skutočných udalostiach publikovaných verejne v médiách, je však zároveň „kolorovaný“ autorkinou fikciou prinášajúcou do textu gradáciu a napätie. Na margo knihy renomovaný psychológ a súdny znalec Robert Máthé napísal: „Román Maríny Markušovej predstavuje precítený vstup do mimoriadne citlivej oblasti ľudského bytia, opantaného údivom, desom, strachom aj nenávisťou. Pohlavné zneužívanie detí je nesporne skutkom, ktorý vzbudzuje vlnu odporu a volanie po potrestaní páchateľov takýchto skutkov a po opatreniach, ktoré by im predchádzali. Autorka s vysokou mierou empatie približuje kruté životné osudy detí, ktoré sa stali obeťami sexuálneho zneužívania a sexuálneho násilia, vniká hlboko do ich nekonečne traumatizovanej detskej duše a čo je významné, poskytuje aj návod ako zachrániť, čo sa ešte zachrániť dá...“

Čítam… – Ján Štrasser,Oleg Pastier

7.60 
„Ak sa bezmála pol storočia viac-menej aktívne pohybujete v priestore literatúry, raz vás prikvačí zvláštne nutkanie upratať si v tom, čo ste robili: vytriediť a utriediť si texty, čosi z nich zostaviť do zmysluplného celku a hádam aj vydať v podobe knihy. Takéto počínanie má aj svoju tienistú stránku - uvedomíte si, že čas je vektor a pred vami je ho už oveľa menej ako za vami. Čo už. Tak som sa pozrel na texty, ktoré som za posledných dvadsaťpäť rokov o literatúre a literárnom živote napísal a vybral z nich tie, o ktorých si neskromne myslím, že by nemuseli zaniknúť s príležitosťou, ktorá motivovala ich napísanie.“

Keď sú tajomstvá iba služobné – Pavol Zeleňák,Alica Klobučníková

6.28 
V štyroch poviedkach sa autor P. Zeleňák (Ten, kto odchádza pri potlesku, VSSS, 2011) venuje problematike zneužitia či vyzradenia služobných tajomstiev. Hrdinami poviedok sú ľudia zo skutočného sveta okolo nás, bankový úradník – tajomstvo bankové, farár – tajomstvo spovedné, lekár – tajomstvo lekárske a politik – tajomstvo štátne, ktorí sa pri výkone svojho povolania oboznamujú s utajovanými skutočnosťami a v určitej životnej situácii so svojimi poznatkami naložia v rozpore so zákonom, alebo v rozpore s etickými princípmi svojej profesie. Bez ohľadu na príčinu svojho konania tak môžu spôsobiť nepríjemnosti, alebo dokonca tragédiu. Dej poviedok je číra fikcia, autorovi sa však podarilo pre čitateľa atraktívnym a zrozumiteľným spôsobom poukázať na reálnu hrozbu a možné následky nezodpovedného konania ľudí, disponujúcich citlivými údajmi o iných ľuďoch, o každom z nás.

Putovanie s obojkom – Igor Gallo,Natália Petranská-Rolková

6.28 
Tvorivé úsilie básnika a spisovateľa Igora Gallu a jeho rozprávačské majstrovstvo zatiaľ uzatvára zbierka štyroch komorne ladených noviel Putovanie s obojkom, ktorým dal názvy Chodníkom starého muža, Putovanie s obojkom, Návštevníci v drevenici a Stretnutia s bielou holubicou. Všetky štyri novely, kompozične prepojené priliehavými básňami z autorovej lyrickej postate, svojím obsahom a poetikou akoby dotvárali posolstvo, ktoré nám básnik zanechal v celej svojej predchádzajúcej tvorbe, opäť predovšetkým v opusoch poézie. Aj v tomto diele sa vrátil do svojich rodných končín, na milované Pohronie, do epicentra prírodného vrchárskeho šperku, na Sihlu. Táto kniha akoby však bola aj určitou syntézou jeho doterajšieho literárneho úsilia. Veľmi presne v nej môžeme vystopovať aj všetky najobľúbenejšie a najčastejšie literárne motívy a rekvizity. Na prvom mieste sú to opäť ľudia s ojedinelými, niekedy až mysterióznymi životnými osudmi, so zvláštnymi charaktermi i so zdanlivo naivným prístupom k životu, ktorého koniec je obyčajne tragický. Opakovane tu však nachádzame aj typický „gallovský“ motív holubov, ktoré sa od útleho detstva a zdá sa, že už navždy zahniezdili v jeho duši a celkom nahlas až doteraz hrkútajú v jeho srdci.

Špaky v tŕní – Zuza Cigánová,Natália Petranská-Rolková

6.28 
Najnovšiu knihu známej slovenskej herečky, už etablovanej autorky Zuzany Cigánovej (finalistky ceny Anasoft litera z roku 2008 za knihu Šampanské, káva, pivo) je možné nazvať trpkokrásnym príbehom o zložitom bytí (škaredej) ženy, ktorá je navyše osamelou matkou. O žene, ktorá nemohla žiť veľkými vecami, tak žila malými. Spojenie skúseností a vynikajúceho pozorovacieho talentu spolu s nevídanou empatiou pri psychologizácii postáv robí z tohto textu hodnotné dielo. Obsah tvorí dokonale odpozorovaná všednosť každodennosti, podaný je pritom nevšednou formou povyšujúcou rozprávanie na umenie. Každý odsek je tu minipríbehom, poviedkou s pointou alebo s niekoľkými. Tvrdá realita sa spája s fantáziou, prelína sa bdenie a snenie, dokonale splývajú udalosti a pocity, žité a túžené. Dielo sa môže navyše pýšiť vysokou jazykovou úrovňou, používa širokú paletu slov – od tých najobyčajnejších, úderných, až po tie najoriginálnejšie; všetky zdrobneninky a všetky štipľavé slová spolupracujú na vytvorení ohromne výstižnej atmosféry. Autorka pri písaní vsadila na svoju schopnosť ukázať nám kúsok z nás a našich všedných strastí a radostí, nech žijeme kdekoľvek na svete. A to umeleckou a pritom dokonale uveriteľnou formou. To robí z tejto knižky nielen atraktívny kúsok do našich knižníc, ale aj časť nášho kultúrneho dedičstva zasluhujúceho ocenenie.

Sekerou a nožom – Dušan Taragel,Peter Pišťanek

11.35 
Druhé vydanie spoločnej poviedkovej zbierky literárneho dua Peter Pišťanek a Dušan Taragel Sekerou a nožom doplnené o poviedku Do práce, v práci, po práci, vždy spolu, v každom počasí. Zbierku tvoria literárne prvotiny, ktoré autori napísali buď spoločne, inšpirovaní slovenskou dedinskou prózou socialistického realizmu, zlými prekladmi z ruštiny, obľúbenými televíznymi seriálmi či vlastnými robotníckymi skúsenosťami, alebo samostatne, v duchu spoločnej poetiky, ktorú predstavuje paródia, drsný čierny humor, cynická hyperbola, rafinovaná brutalita a predovšetkým zábava.

Ešte sa stretneme – Anton Rákay,Alica Klobučníková

7.86 
Najnovšia zbierka poviedok renomovaného slovenského autora prináša trpké spomienky na nedávnu minulosť v dejinách nášho národa – 2. svetová vojna, deportácie židovského obyvateľstva do koncentračných táborov, Slovenské národné povstanie, či dôsledky okupácie vojskami Varšavskej zmluvy v auguste 1968 – témy, na ktoré by sa nemalo zabúdať. Na osudoch jednotlivcov dokazuje silu i zraniteľnosť človeka, hrdinstvo i zbabelosť ľudí v hraničných životných situáciách; rozoberá otázky povinnosti, lekárskej etiky, svedomia a viery. Opätovne hovorí aj o dlho tabuizovaných témach eutanázie, transplantácie, dobrovoľného darcovstva orgánov. To všetko v presvedčivých príbehoch plných ľudskosti, bolesti zo straty blízkeho človeka, ale hlavne nádeje a lásky, ktorá jediná v dnešnom drsnom svete dáva ľudskému životu zmysel.

Búrka v klube – Geneviéve Lecourtier,Christine Féret Fleury

6.18 
4. časť série Do sedla! o príhodách tínedžerov z jazdeckého klubu Garrigues na juhu Francúzska. Blížia sa Vianoce. Alix sa spolu s Jessicou a Leou chystá absolvovať šiesty stupeň jazdeckej skúšky Galop. Dievčatá intenzívne trénujú a zdá sa, že všetko je v najlepšom poriadku. Alix dokonca niekoľkokrát pochváli i jej mama Helena, majiteľka jazdeckého klubu a prísna, nekompromisná trénerka. Napriek tomu sa však tri dni pred skúškou Helena nečakane rozhodne, že Alix na skúšku ešte nie je pripravená. Prečo ten náhly obrat? Alix je presvedčená o tom, že mama pred ňou niečo tají...

Ten, kto odchádza pri potlesku – Pavol Zeleňák,Ľudovít Števko

4.07 
Rozprávanie o podivínovi, ktorého nenaplneným snom bolo hrať v národnom divadle, je na prvý pohľad výnimočným až absurdným príbehom, ale zároveň aktuálnou sondou do duše pomýleného jedinca túžiaceho po popularite a sláve. Čitateľ má možnosť preniknúť do zákutí psychiky nešťastného človeka, sledovať jeho pohnútky až po tragický koniec hrdinu, zúfalého z neznesiteľnej reality každodenného života. Túžba vymaniť sa z pocitu bezvýznamnosti bytia a útek do fiktívneho nedosiahnuteľného sveta, do inej dimenzie, nie je vlastná len fanatikom, drieme v každom súčasnom človeku, ktorý bolestne vníma antagonizmus medzi ideálmi a realitou vlastnej existencie. V tom kniha Pavla Zeleňáka presahuje rámec obyčajnej udalosti a stáva sa filozoficko-existenciálnym zamyslením nad zmyslom života.

To ide nebo – K. A.,Peter Chalupa

6.64 
Autorka ukrytá za monogramom pracuje v bare a stretáva množstvo ľudí. Zaujímavých i menej zaujímavých. V rozhovoroch s nimi i priateľmi mimo práce hľadá svoj pohľad na život. Knihu dopĺňajú autorkine fotografie.

Príbehy Považského Sokolca – Lukáš Luk,Rudolf Krivoš

7.59 
Dielko napísané zo šarmom a vtipom chce nielen pobaviť, ale núti aj zamyslieť. Príbehy obyvateľov fiktívnej dedinky z Považia si už našli svojich čitateľov a boli aj spracované na čítanie v slovenskom rozhlase. Ako ilustrácie sme použili kresby Rudolfa Krivoša. Kniha bola zaradená medzi 10 najlepších slovenských titulov v súťaži Anasoft Litera.

Všetci sme potomkovia Kainovi – Ľuboš Jurík,Marta Činovská

7.86 
Ľuboš Jurík (1947), spisovateľ, publicista, autor viac ako dvoch desiatok kníh, televíznych scenárov a divadelných hier, nositeľ prestížnej ceny Egona E. Kischa roku 2002 za literatúru faktu Pokušenie moci a ceny Krištáľové krídlo roku 2009 za knihu Slovenská bigbít debutoval zbierkou poviedok z bratislavskej periférie Na Poľnej ulici a téme z prostredia Bratislavy zostal verný aj v najnovšej próze Všetci sme potomkovia Kainovi. Je to detektívka? Kedy rozprávač zabije Sula? Ľuboš Jurík nás vtiahne do deja a my vzrušene sledujeme, čo sa stane. Nechávame sa unášať nadčasovými, takmer večnými myšlienkami, zamysleniami, bonmotmi. Úžasný príbeh zdanlivo bez príbehu, ktorý každý z generácie šesťdesiatnikov prečíta na dúšok. Uveriteľný, pravdivý, poučný a najmä odvážny. Ako hovorí sám autor, je to puzzle – a recenzent dodáva – dokonale poskladané. Každá čiastočka je samostatný obraz, ktorý predstavuje celkový obraz doby. Aj keď príbeh chvíľami pripomína detektívku, nie je to nijaká kriminovela. Je to príbeh o zložitom vývine po nežnej revolúcii, aj o tom, čo jej predchádzalo. Je to tiež správa o stave nášho vedomia a našich postojoch. Aby sme nezabudli, aby sme sa poučili. Lebo Všetci sme potomkovia Kainovi.

Trinásta komnata (Príbehy zo štyroch truhlíc) – Marína Čeretková-Gállová,Marta Činovská

6.28 
Trinásta komnata vtiahne čitateľa do búrlivého života mladej ženy, od dneška oddeleného niekoľkými desaťročiami, no predsa emotívne veľmi blízkeho ženskej duši – prekypujúceho citom, živelnosťou, pochybnosťami, najmä však láskou. Príbeh, vlastne príbehy, sú rámcované zvláštnymi, dnes už neuveriteľnými kulisami obdobia, keď o ľudskom osude rozhodovala svojvoľná mašinéria, usilujúca sa urobiť z človeka poslušný článok svojho súkolesia. Napriek tomu však na javisku diania zurčí život a citlivá, nespútaná duša túži po láske, po čistých hodnotách, úprimnosti, po priamej ceste bez zákazov a kľučiek. Autobiografická sonda z pera skúsenej, známej autorky knižiek o ženách a pre ženy otvára okno do minulosti a zaujme každého, kto minulú dobu pozná či už z osobnej alebo sprostredkovanej skúsenosti. A pre tých, ktorí ju nepoznajú, je práve táto knižka takouto možnosťou.

Tisíc a jedna noc 6. zväzok – neuvedený,Jan Pauliny,Peter Uchnár

41.80 
Tisíc a jedna noc je zbierka orientálnych príbehov, ktorá sa dávno stala súčasťou svetovej literatúry. Inšpirovalo sa ňou veľa slávnych spisovateľov, hudobníkov a výtvarníkov. Zbierka mala veľký vplyv aj na európsku rozprávkovú tvorbu a folklór. Arabský text je štandardný a najznámejší, hoci iba málo prekladateľom sa ho podarilo preložiť celý (Payne-Burton do angličtiny, Salje do ruštiny, Littmann do nemčiny, Tauer do češtiny a teraz Ján Pauliny do slovenčiny). Na začiatku 6. dielu súboru rozprávok sa nachádzajú príbehy o klamároch, podvodníkoch, figliaroch a prefíkaných ľuďoch, ktorí sa z okraja spoločnosti dostanú až na dvor kalifa. Taký je aj Ahmad ad-Danaf , ktorý dobre pozná zločinecké podsvetie Káhiry a Bagdadu, a preto si ho kalif vyberie za kapitána svojich stráží. Na novom mieste sa osvedčí, rovnako ako jeho spoločník Hasan Šúmán. Prefíkaná Dalíla sa chce obidvom vyrovnať a vymýšľa šibalstvá a lotroviny. Kalif oceňuje jej „šikovnosť“ a bohato ju odmení. Z Káhiry prichádza do Bagdadu aj ´Alí az-Zajbak, aby sa ako profesionálny zlodej a podvodník zamestnal v kalifových gardách. Príbehy týchto hrdinov sa podávajú „zdola“, z pohľadu nižších spoločenských vrstiev, biednych a zaznávaných ľudí. Pred skazou ich zachraňuje veľkodušný kalif Hárún ar-Rašíd, ktorý ich povýši na expertov na odhaľovanie podvodov. Rozsiahle Rozprávanie o Hasanovi z Basry je veľmi blízke Džánšáhovým príbehom. Aj Hasan sa zaľúbi do víly a ožení sa s ňou. Víla mu však ujde, odletí do krajiny Vák-Vák a on musí podstúpiť dlhú a nebezpečnú cestu. V rozprávaní je veľa motívov a rozprávačských látok z čarodejných a cestopisných rozprávok. Veľmi zaujímavé je vtipné rozprávanie o rybárovi Chalífovi, ktorému pomôže zbaviť sa chudoby zázračná opica.

Slovenskí rodáci – Kálman Mikszáth,Karol Wlachovský

12.26 
Kálmán Mikszáth nazval Slovákov svojimi rodákmi. Slováci sú súčasťou jeho sveta detstva a mladosti, ale aj autorského rozprávania. Jeho rázovité postavy žijú raz v humornom až grotesknom, inokedy v idylickom, ale najčastejšie v tragickom príbehu podľa pevných etických princípov. Hoci pokladajú svet za pominuteľný, jednako neveria v pominuteľnosť mravných hodnôt.

A Boh stvoril muža… – Barbara Pribylincová,Božena Rolková

4.07 
B. Pribylincová debutovala v roku 1999 zbierkou krátkych próz Na brehu oceána. Potom nasledovali – novela Pri vode (VSSS, 2001), knižočka noviel Románik (VSSS, 2006). A do tretice vo Vydavateľstve Spolku slovenských spisovateľov vychádza aj jej tretia knižka – A Boh stvoril muža... – s osobitými kresbami talentovaného, iba 18-ročného študenta Súkromnej strednej školy dizajnu v Bratislave Miroslava Turtáka. O autorke sa literárny kritik A. Halvoník vyjadril: „Svižné prózy Barbary Pribylincovej vedia prekrásne a jednoducho lietať.“ A s ostatným minirománom A Boh stvoril muža... by si čitatelia mali sadnúť do mäkkého kresla, vyložiť nohy a uletieť spolu s rozprávačkou hriešnou aj svätou Cicíliou B., ktorá si za svoje nerozvážne úlety vypije spravodlivý kalich horkosti až do dna.

Oskár ide do neba – Stanislav Háber,Peter Šabo,Júlia Schwandnerová

8.46 
Román Oskár ide do neba je v slovenskej literature ojedinelý jav. Háber dokazuje, že aj život obyčajného človeka môže v sebe ukrývať protirečenia hodné Dostojevského spracovania témy o vine a treste... (Luboš Svetoň, spisovateľ a literárny kritik) Rozprávanie sa začína spomienkami hlavného hrdinu a zároveň rozprávača Oskara na svoje detstvo, na hrozný skutok, ktorý kedysi vykonal... Vykúpil sa však láskou, pretože veľa miloval a statočne niesol kríž svojho života...

Malé životy – Milan Čarňanský,Božena Rolková

6.28 
Milan Čarňanský po novelistickom debute a niekoľkých poviedkových zbierkach ponúka prvý román. Umiestnený do prostredia okresného mesta (podľa detailov je spoznateľná Spišská Nová Ves, v ktorej Čarňanský žije a pôsobí) zachytáva zákulisné vzťahy miestnych mocenských štruktúr. Hlavný hrdina a rozprávač v jednej osobe je mladý, ambiciózny žurnalista, zamestnaný v miestnom periodiku. Na ceste za kariérou je ochotný obetovať priateľstvo i lásku. V okruhu novozbohatlíkov bláznivých deväťdesiatych rokov dvadsiateho storočia sa však dostáva do problémov. Čarňanského príbeh cynickým podtónom rozprávača, konkrétnosťou pri zobrazovaní drsných scén i tematicky - sústredením pozornosti na hrdinov kariérny postup - pripomína Jégého Cestu životom. Avšak tam, kde Svoreň uspel, Čarňanského protagonista zlyháva. Mieril privysoko. Príbeh pýchy a pádu plasticky, vierohodne zobrazuje výsek z nie tak dávnej reality

Totalita, moja láska – Mikuláš Kočan,Júlia Schwandnerová

7.55 
Čo je minulé a čo budúce? Milan, uznávaný rozhlasový redaktor, sa roky vracia do rodného mesta na stretnutia spolužiakov zo strednej školy. Hlavným dôvodom jeho návštev nie sú len spomienky na totalitné časy, ale bývalá triedna profesorka Anna... Román s autobiografickými črtami ponúka netradičný pohľad na totalitné časy cez prizmu neobyčajného vzťahu, ktorý obstál aj v ťažkých skúškach.

O živote bez vedy (?) – Paľo Malohradňanský,neuvedený

5.33 
Kniha je súborom úvah a esejí o zmysle, postavení a poslaní vedeckého bádania v dejinách ľudstva. Vysoko vyzdvihuje pokrok, ktorý v priebehu dejín dosiahla veda najmä v prírodných vedách. Zároveň však poukazuje aj na jej … sizyfovské prekliatie", ktoré sa prejavuje najmä v tom, že každý nový objav, každá vyriešená úloha prináša na stôl vedeckého bádania nové celý rad nových otázok , výziev a požiadaviek na ďalšie riešenia. V týchto súvislostiach poukazuje aj na Darwinovú teóriu o pôvode druhov, ktorá dodnes patrí medzi základné diela modernej vedy, no napriek tomu neodpovedá na všetky otázky. . Už dávnejšie sa totiž ukazuje , že schopnosť živých organizmov prispôsobiť sa životnému prostrediu v záujme zachovania druhu nie je podmienená len ich prítomnosťou a životom v danom prostredí, ale že bola v ich ústrojenstve cieľavedome naprogramovaná.