Zobrazených 1393–1416 z 1431 výsledkov

História – Peter Šulej,Ján Šičko

11.40 
V románe História môžu čitatelia sledovať privátnu históriu štyroch hlavných hrdinov – troch mužov a jednej ženy, ktorí „vstúpili do života“ v prvej polovici deväťdesiatych rokov. Aj napriek tomu, že vyrastali a študovali za socializmu, sú to silné individuality.

Zlý herec – Laco Kerata,Juraj Kovács

6.65 
Román súčasného slovenského herca, dramatika a režiséra. Jedného z pôvodných členov autorského divadelného zoskupenia STOKA.

Papendeklová idylka – Vladimíra Komorovská,Viera Švenková

5.33 
Mozaikový, realistický, miestami až naturalistický román talentovanej a agilnej slovenskej prozaičky a prekladateľky zachytáva navzájom pospájané osudy postáv z hľadiska ich nazerania na udalosti, presnejšie povedané, na škandály, trápnosti a inzultácie. Svojím obsahom evokuje maupassantovsko-zolovský štýl a svojou formou hrabalovsko-gryzlovovský text, písaný non-stop jednou vetou, teda bez ohraničených súvetí a odsekov, z ktorého cítiť hektický životný rytmus, sústavne sa točiaci kolotoč bez akéhokoľvek oddychu. Silná frekvencia vulgárnych slov môže tu i tam pripadať neadekvátna, ale taká už býva dikcia frustrovaných postáv, podfarbená totálnou dezilúziou. Autorka zobrazuje jednu z najťažších a najzhubnejších chorôb pluralitného režimu, všeobecnú nespokojnosť zosúladiť názory a nájsť najracionálnejšie riešenie, prijateľné pre všetkých, poukazuje na výraznú názorovú diverzifikáciu, ktorá vyúsťuje do absolútnej atomizácie spoločnosti a následného krachu. Dielo pripomína sekvencie objektívnej, skrytej intelektuálnej kamery, ktorá nepripúšťa mnohoraký výklad. Je to inteligentné svedectvo o živote v tejto hektickej dobe s podpílenými ekonomickými konármi a odpílenými etickými hodnotami, ktoré má čo povedať súčasným i budúcim čitateľom.

Silberputzen – leštenie starého striebra – Pavel Vilikovský,Katarína Marenčinová

11.31 
Dokonalý literárny senzibil zhmotnil imaginárneho pamätníka, vonkoncom nie vzorného kvintána spred prvej svetovej vojny, a zaznamenal jeho náramne živé a dôveryhodne pôsobiace svedectvo. Atmosféra, ktorej sa autor nadýchol z naivných kresieb či aranžovaných fotografií, vystačila na dramaticky gradovanú tragikomédiu dospievania v žoviálnej monarchii. Jeho hrdina Andreas Pohl sa úprimne vyznáva nielen z pubertálnych zmätkov a trápení, ale ako dietko z Viedne objavuje starý Prešporok, komentuje jeho všedný život i slávnosti a najmä ľudí, medzi ktorými žije. Tvorivá imaginácia vytvára dojem starého, náhodne objaveného rukopisu - spisovateľovu civilnú verziu krátkeho obdobia našich dejín. Epizódu možno nie až tak detailne dôveryhodnú, ako skvelý mystifikátor predstiera, no ktorá nás vie dokonale presvedčiť, že presne takto to mohlo byť.

Nenapísaný román 2.vyd.

6.65 
Román Stanislava Rakúsa zachytáva hodnotovú stratifikáciu zvráteného systému normalizácie, ktorý vytláča na perifériu schopných a favorizuje neschopných či bezcharakterných ľudí. Hlavný protagonista, prozaik a teoretik literatúry Adam Zachariáš, sa pokúša cez „poetiku nenapísanosti“ zobraziť pravú tvár tohoto obdobia. Vzniká tak text v texte – román v románe.

Desať hier

12.35 
Desať hier sa sústreďuje na profilové diela autora, pričom sleduje zastúpenie titulov z rôznych období. Publikácia obsahuje tituly: Čechov – boxer, Je dobré vycítiť, Eva Tatlin, Slovenský raj, Demokrati, Komiks, Dáma s kolibríkom, Osamelá, Hypermarket, Láska jest chemie. Kniha prináša aj zaujímavé komentáre autora, v ktorých spomína prvé nápady, ktoré ho viedli k napísaniu hier. Vyšlo s CD Slavo Solovic: Cirostratus, opera v Boeingu.

Hájnikova žena – Hviezdoslav Pavol Országh,neuvedený

17.10 
Jedna z najkrajších lyricko-epických skladieb slovenskej literatúry opisujúca tragický príbeh mladého hájnika Miša a jeho ženy Hanky, zasadený do prostredia prekrásnej oravskej prírody, ktorý s psychologickou prenikavosťou zobrazuje chvíle rozmarného šťastia i hlboko otriasajúce drásavé pocity Hanky stojacej tvárou v tvár smrti zhýralého šľachtica, ktorý sa pokúsil zhanobiť jej ženskú česť.

Orechová slávnosť – Eva Katarína Čániová,Jana Šlosárová

6.28 
Publikácia je plná inšpiratívnych príbehov zo života o medziľudských vzťahoch a pôvabných obrázkov.

Agnómia – Róbert Gál,Jakub Špaňhel,Peter Chalupa

6.28 
Experimentálna novela slovenského autora žijúceho v Prahe. Róbert Gál je autorom niekoľkých kníh aforizmov a filozofických fragmentov (napríklad Znaky a príznaky, Solitudo 2003 a Manipulzácie, Concordia 2005) a dvoch experimentálnych noviel (Krídlovanie, Petrus 2006 a Agnómia, Petrus 2008). Výber z Gálových aforizmov vyšiel knižne aj v anglickom preklade (Signs & Symptoms, Twisted Spoon 2003) a bol zaradený do antológie novej európskej poézie, ktorá vychádza vo vydavateľstve Graywolf v USA.

Li Šun-ta stavia dom (poviedky) – Kolektív autorov,neuvedený

8.48 
Antológia poviedok desiatich súčasných čínskych autorov (A-čcheng, Cung-pchu, Čchen Ťien-kung, Kao Siao-šeng, Liou Sin-wu, Lu Wen-fu, Ma Jüan, Mo Jen, Šen Žung, Wang Meng) z obdobia 1979 – 1985. Ich texty odrážajú osobné tragédie z obdobia prenasledovania inteligencie koncom 50. rokov, kultúrnej revolúcie a tiež spoločenské zmeny v čase ekonomických reforiem. V tomto období sa zrodila tzv. literatúra rán a literatúra hľadania koreňov, ktoré boli umeleckou odpoveďou na zásadné zmeny, ktorými čínska spoločnosť prechádzala. Výber zostavila a preložila Anna Doležalová (1935 – 1992), jedna zo zakladateliek slovenskej sinológie.

Skutočnosť – Miro Bielik,Štefan Haviar

8.46 
Prvá kniha románovej dilógie líči problematické úsilie ambiciózneho súčasníka (polygrafa Píša a jeho manželky reštaurátorky Pauly) prakticky, reflexívne aj emocionálne zvládnuť nekontrolovateľne sa komplikujúcu skutočnosť. „Nie je to už post/moderna, ktorá sa svojimi ostentatívnymi textovými manipuláciami pokúšala rozbíjať naše sebaisté sebastredné chápanie sveta, ale post/moderna, ktorú takpovediac denne prežívame v okamihoch zažívania/(text (s)tovania vlastnej skúsenosti. Po jej dočítaní si nemôžeme nepoložiť s autorom otázku: „Či my dnes tiež nežijeme medzi dvoma životnými štýlmi, či sme nestratili morálku, istotu, nevinnosť...? Je to odvážna a sugestívna výpoveď o súčasnosti, na akú sme dlho čakali.“ (Viliam Marčok)

Posledný svedok – Ján Beňo,Vlasta De Riggová

7.51 
Juraj Droba prichádza do rodnej Kotlinky. Je to už päťdesiat rokov... Priehrada, vodná nádrž... Zatopiť! Namiesto rodného domu čnejú len spomienky. Mocné, pevné zakorenené, tie nemožno zbúrať ani vyrvať, a najmä tú jednu – na syna... „Prečo sme zavčasu, pred rokmi, neprišli do Kotlinky, do studenej izby, aby sme ju znovu vyhriali? Aby sme jeden druhého podporili... aby sme odtiaľ mohli odchádzať s vedomím, že pri obrane Kotlinky treba pamätať aj na obranu rodného domu a že syna treba tvrdo a bez okolkov brániť.... nájsť zatajovanú pravdu....“ Román predstavuje širokú panorámu zrelej prózy – vyznania. Je to próza bilancia, sebareflexia človeka, spisovateľa i reflexia doby, v ktorej autorský rozprávač vyrastal, dospieval, pôsobil.

Insektárium – Dáša Čejková,Palo Čejka

3.80 
V zbierke poviedok Insektárium autorka vtipne opisuje svet mužov a žien v najrôznejších polohách. "Mať pohlavný sty v pätnástich rokoch je nezdravé, tvrdia psychológovia. Mať pohlavný styk v pätnástich rokoch je nesmierne vzrušujúce, myslel som si vtedy dávno. Postupoval som presne podľa pokynov príručky Chlapci na slovíčko a darilo sa mi. Nechytil som ani pohlavnú chorobu, ani som svoju o rok staršiu partnerku nepriviedol do iného stavu. Ako rýchlo som začal, tak prudko som skončil. Stačila poznámka, a celý môj nádejne napredujúci sexuálny život sa scvrkol na nepatrné tri centimetre" (úryvok z knihy).

Malé dejiny jednej slovenskej rodiny – Jan Grexa,Kveta Dašková,Kveta Daškova

1.43 
O našej slávno-neslávnej nedávnej minulosti podobné dielo ako je rukopis Jána Grexu, nemáme. Je totiž charakteristické nielen skvelým stopovaním životnej dráhy dekana, predtým vedúceho katedry marxizmu-leninizmu a predtým aktívneho zvä-záka a pioniera, ale i brisknosťou a vtipom, ohňostrojom humorných nápadov, účel-nými slovnými hračkami a slovnými spojeniami.

Moja žena Oľga a nekonečno – Ľubomír Feldek,Miroslav Cipár

1.52 
Nekonvenčná knižka, pre vekovo neohraničeného adresáta, teda určená tak deťom, ako aj ich rodičom a prarodičom. Tvoria ju vtipné čriepky z autorovho životopisu poprestýkané jeho najpôsobivejšími básňami. Autorom ilustrácií aj takisto nekonvenčnej grafickej úpravy je Miroslav Cipár.

V úplne novom svetle

11.31 
Cynthia je ešte mladá a atraktívna, keď ju jedného dňa zastihne správa o manželovej smrti pri autonehode. O výchovu syna Brandona sa delí so svojou mamou, ktorá tiež nedávno ovdovela, a usiluje sa nájsť útechu v povolaní psychologickej poradkyne. Čas síce pomaly hojí rany, no prázdnota, ktorá zostala v srdci, znepokojuje. V podobe nadmieru prísnej a úzkostlivej výchovy si to napokon odskáče vždy malý Brandon. Cyn nepočúva rady svojej matky, nevyhľadáva spoločnosť, venuje sa iba svojej práci a synovi. Napriek tomu sa o ňu až nápadne zaujíma kolega z nemocnice. Už úvod ďalšieho z úspešných ľúbostných románov Sandry Brownovej naznačuje, že v ňom ide o hľadanie veľkej a naozajstnej lásky, čo nebýva ľahké a jednoduché pre ženu, ktorá už raz takú lásku našla a stratila. Tak či onak, Cynthia netúži stať sa obeťou veľkého ega svojho kolegu-gynekológa a už vonkoncom nepredpokladá, že by mohla nadviazať vážny vzťah s Worthom najlepším priateľom a obchodným partnerom svojho zosnulého manžel a. Ide totiž o vychýreného sukničkára, ktorý je síce aj jej priateľom, no tým dôkladnejšie ho pozná Napriek strachu o svoju povesť Cynthia na Worthovo a matkino naliehanie preruší stereotyp a ako náhradníčka ochádza na víkendový letecký zájazd do Ac apulca. Aby sa trochu rozptýlila v exotickom prostredí a medzi ľuďmi. Bude to však znamenať pre jej budúci život naplnenie sna, ktorý podvedome sníva? Vďaka rozprávačskému majstrovstvu Sandry Brownovej je odpoveď na túto otázku až po posledné strá nky knihy otvorená

Dulce de Leche – S.d.Ch,neuvedený

6.31 
Osem poviedok Svetlany Žuchovej ukazuje, že ich autorka si rada predstavuje a rada sníva, že má potešenie z hry, ktorú si sama vymyslí. Vo svojich prózach sa pohráva s príbehmi, postavami i rozprávačskými postupmi, sem-tam i s čitateľmi...

Zrada múz – Peter Karvaš,Kveta Dašková

0.95 
Karvašove poviedky (novely, etudy?) sú ako zrkadlo, ktorého amalgam sa miestami olúpal, miestami sú v ňom drobné krakery, inde mapy a zájdeniny. To zrkadlo odráža presne, ale predmety obrazu akoby sa tým všetkým dostávali za či pred plochu zrkadla, akoby tie škvrny na ňom vyjadrovali škvrny či poškvrnenia na činoch, postojoch a konaní protagonistov, na ich charakteroch.Je to odraz a obraz doby nedávno minulej, trochu predminulej a sčasti i dnešnej, a ľudí v nich. Je Karvašovsky odhaľujúci, odkrývajúci, ironický, sarkastický, zavše až britký, ale aj mnohovrstvový, znalý ľudskej psychiky i ľudských slabostí, vzletov i bied ducha. Pri vyjadrovaní myšlienok – a tie nie sú obnosené, naopak, sú plodom zrelého talentu a širokého i hlbokého vzdelanostného zázemia – je Karvaš brilantný, takisto ako pri konštruovaní zápletiek a nečakaných finále.Áno, Karvaš sa vysporadúva s uplynulou dobou, s rokmi pred i po hodine H. Teda s tými, keď mohol publikovať i s tými dvadsiatimi, keď on, „narkoman“ tvorenia, nemohol uverejniť ani riadok a jeho hry stiahli z repertoáru divadiel. Kniha vychádza k nedožitým osemdesiatinám autora a 10. výročiu založenia vydavateľstva.

Cigánkina veštba – Ľudovít Didi,Jaroslav Hochel

9.45 
Po románe Príbehy svätené vetrom, v ktorom sa autor pokúsil o rómsku literárnu reflexiu, prichádza Ľudovít Didi s rukopisom novej prózy. A opäť pozoruhodnej. Dokonca ešte exkluzívnejšej, pretože s väčším dôrazom než prv sa sústredil na zachytenie rómskej identity. Na spôsob generačného románu v nej vyrozprával osud rómskej kováčskej rodiny v rokoch 1900 až 1915, pričom v skutočnosti jej časový rámec vyjadril bez konkrétnejších historických, a dokonca i sociálnych reálií. Stredobodom autorovho záujmu totiž nie je historický čas, ale autenticita Róma, jeho ľudský osud a jeho duchovný svet. Príbeh mladého Róma Silvestra sa prepletá s tradíciou rómskych paramisi - rozprávaní démonického charakteru. Obe tieto roviny sa navzájom prelínajú, obe sú nezvyčajne sugestívne, pretože autor je skvelý rozprávač so zmyslom pre rudimentárne prapodstaty rómskej existencie. V tomto zmysle je jeho kniha presvedčivou, autentickou výpoveďou o rómskom duchovne, je to svojrázna beletristická sociologická sonda do rómskeho fenoménu vôbec.

Pasodoble s prízrakmi – Roman Brat,Mária Bratová

9.45 
. Jeho najnovšia próza Pasodoble s prízrakmi je napínavým a dynamickým príbehom o spisovateľovi, ktorý svoj román o večnom boji dobra a zla napíše tak presvedčivo a sugestívne, že sa v ňom mnohé osoby i skupiny ľudí spoznajú a rozhodnú sa mu za to pomstiť. Pomôže mu až útek do krajiny, kde sa odohráva dej jeho románu a kde panuje neistota z nevyhlásenej vojny medzi baskickou polovojenskou organizáciou ETA a silovými zložkami štátu. Do celej záležitosti napokon vstúpia jasnovidka Tomasa a novinárka Isabel, ktoré zvrátia zdanlivo neodvratný osud.

Všivavé osudy – Vladimíra Komorovská,Viera Švenková

5.33 
Zbierka dvanástich poviedok Všivavé osudy je literárnym debutom prekladateľky umeleckej i odbornej literatúry, držiteľky Ceny Slovenských pohľadov za preklady 2007. O prozaickej prvotine autorky Peter Gegor napísal: "Vášnivá, nástojčivá, eruptívna, napriek živelnosti umne komponovaná próza, obsahovo i formálne na hony vzdialená od sladkobôľneho prúdu tej časti ,ženskej' literatúry, ktorá máva i značný čitateľský úspech, lebo spôsobom autorskej práce s materiálom niekedy neúmyselne a mimovoľne, inokedy zámerne a cielene ukája poklesnutý pavlačový vkus konzumentov. Neraz drsné a extrovertne ladené poviedky mapujú a rozkrývajú životy protagonistov, životy napospol nenaplnené, narušené, ba priam vyšinuté - či už vlastným pričinením, alebo zásahom zvonka, teda takzvanými objektívnymi okolnosťami. Je cenné, že oba ,komponenty', tvoriace ľudský údel, autorka chápe v dôslednej dialektickej jednote. V spojení so zriedkavou spontaneitou bohatej a farbistej lexiky, na ktorej badať literárnu erudíciu dlhoročnej prekladateľky, je to metóda umožňujúca prienik až na dreň postáv tohto smutného panoptika spoločenských lúzerov našich čias bez lacných efektov či usopleného sentimentalizmu. Talentovaná, aj keď čitateľsky nepochybne náročná próza miestami evokuje riadky novely Jerzyho Andrzejewského Brány do raja."

Druhé prikázanie – Martin Jančuška,Božena Rolková

5.33 
Autor, povolaním lekár, rodák zo Slovenska, momentálne Viedenčan, ktorý si našiel trochu času aj na nadčasovú úvahu o živote, píše svoju knihu práve v tom dôvernom štýle na tému rodiny a jej večných zápasov, s jej veľkými emóciami, poblúdeniami i návratmi, s nostalgiou v detskej duši, presne tak, ako sa zvyklo písať v európskej literatúre 20. storočia v medzivojnovom období a ešte aj po ňom. Za všetkých hovoria mená ako F. Mauriac, S. Lagerlöfová, B. Tecchi, H. Bordeaux a ďalší. Z tohto kresťanského pohľadu na ľudskú skutočnosť a najmä na pohľad svedomia dnes nezostalo v súčasnej literatúre skoro nič. To, čím sme pre zmenu každý deň sýtení, sú bezduché televízne rodinné seriály. Kniha sa nie náhodou začína citátom C. Carretta a končí jeho pripomenutím. Žijeme naozaj na púšti, ako znie jedna z Carrettových meditácií a prozaické dielo M. Jančušku je možno malým upozornením pre nás všetkých, že tie najväčšie víťazstvá a tragédie sa neodohrávajú v nejakom svete, ale v našich rodinách, ktoré zvyknú tie púšte premeniť na životodarnú zem.

Marhuľový sad – Magdaléna Cisárová,Klára Šmídová,Božena Rolková

4.70 
Autorka prichádza s rukopisom zbierky poviedok po dlhodobej časopiseckej príprave, kedy sa predovšetkým v časopisoch Romboid a Slovenské pohľady dostatočne vyprofilovala ako autorka výsostne subjektívnej ženskej lyriky. V sviežich poviedkach prináša čitateľom vyzretý autorský rukopis, hlboké hodnotové ukotvenie a výrazný estetický rozmer. V siedmich poviedkach sa zamýšľa nad postavením ženy v dnešnom svete, zastáva vyhranené etické postoje, rieši a prekonáva ťažkosti a traumy vlastného života. Napriek tomu, že v zmýšľaní autorky jednoznačne cítiť feministický podtext, jej pohľad na svet nie je rodovo konfrontačný, práve naopak. Základnou charakteristikou jej textov je autenticita, ktorá „neumožňuje“, aby čo len na chvíľu skĺzli do popisnej jednoduchosti či dokonca klišé. Vyzretý text talentovanej autorky, ktorá vo svojej tvorbe nastoľuje základné problémy dneška, je adresovaný predovšetkým ženám, ale aj všetkým priaznivcom kvalitnej slovenskej prózy.

Polohlasom – Peter Karvaš,Dagmar Kročanová-Roberts

6.28 
Táto Karvašova zbierka sa na knižných pultoch objavila už dvakrát. Prvá verzia uzrela svetlo sveta na začiatku druhej svetovej vojny a neskôr v prepracovanej verzii v roku 1966. Predstavuje tak dobovú ukážku z rokov štyridsiatych a šesťdesiatych. Autor využil formu krátkej poviedky. Príbeh je typický (čo zrejme vyplýva z dobovej "chute" vydať sa novými cestami) svojím intelektuálnym, polemickým nábojom, hoci mu nechýba patričná dynamika. Nie je mu cudzí dokonca ani detektívny nádych s prvkom tajomstva či miestami aj sci-fi. V súvislosti s Karvašom nemožno nespomenúť typický reportážny štýl, ktorý je pre čitateľa obzvlášť pútavý. Vzhľadom na rozdielne spoločensko-politické pozadie sa čitateľ musí vyrovnať s istou výzvou. Ide o primeranú interpretáciu dobových súvislostí tak, aby celé dielko dávalo zmysel. Tento prvok ocení najmä rozhľadený čitateľ.