Zobrazených 1–24 z 198 výsledkov

Stano Filko – Biela ako ontologický priestor a začiatok všetkého – Zsófia Kiss-Szemán

13.30 
Katalóg bol vydaný pri príležitosti výstavy Stano Filko – Biela ako ontologický priestor a začiatok všetkého. Stanislav Filko sa narodil — podľa vlastných slov prvýkrát – 15. júna 1937 vo Veľkej Hradnej. Dva razy totiž prežil klinickú smrť: po páde do lomu a po zásahu elektrickým prúdom. Dátum narodenia vystupuje ako dôležitý údaj aj z hľadiska jeho tvorby: v súlade so svojou koncepciou totálnosti umenia a života ho považuje aj za dátum začiatku svojej tvorby. Z publikácie sa dozviete viac o umelcovom živote a jeho tvorbe.

Milan Paštéka, Uhol odvahy – Juraj Mojžiš

27.55 
Čosi sa (...) nemení, čosi dôležité zostáva konštantné: uhol odvahy. - Milan Paštéka, 1969

Endre Nemes, Obrazové básne / Visual Poems – Ivan Jančár

27.55 
Po výstavách a publikáciách Stana Filka a Milana Paštéku pripravila Galéria Nedbalka prezentáciu ďalšej mimoriadnej osobnosti slovenského výtvarného umenia – Endre Nemesa (1909 – 1985). Bol jedným z prvých, ktorý otočil zrak od vonkajšej reality k vnútornému, často sebatrýznivému skúmaniu. V jeho obrazoch sa postupne ozývajú odkazy na expresionizmus, kubizmus a surrealizmus, vo svojej neskoršej tvorbe sa vyjadruje prostredníctvom nefiguratívnej tvorby, v záverečnej etape sa koncentruje na koláže, kde sa opätovne objavujú aj figuratívne prvky. O jeho tvorbe sa po roku 1948 v bývalom Československu dlhé roky mlčalo, po krátkom záujme v 60. rokoch začala byť jeho tvorba opätovne prehodnocovaná až po roku 1989. Začiatky Endre Nemesa po nútenej emigrácií pred fašizmom v roku 1938 do Švédska (po krátkych pobytoch vo Fínsku a Nórsku) boli zložité a náročné, postupne sa však so svojou tvorbou aj v umelecky pomerne konzervatívnom Švédsku výrazne presadil. Galérii Nedbalka sa podarilo vybudovať najväčšiu kolekciu autorových diel na Slovensku s viacerými ťažiskovými obrazmi dokumentujúcimi jeho jednotlivé tvorivé obdobia.

Ašot Haas, Inside – Kolektív autorov

27.55 
Tesne pred prvým výročím otvorenia Galérie Nedbalka bola do výstavného plánu zaradená výstava mladého výtvarníka Ašota Haasa pod názvom Inside. Jedným z dôvodov je fakt, že sa s nadšením podieľal na vytvorení centrálneho architektonického priestoru novej zrekonštruovanej budovy. Horizontálny transparentný objekt, sa stal centrálnym optickým prvkom prezentácie súčasného výtvarného umenia v galérii. Ďalším dôvodom je rozsiahle portfólio materializovaných prác a možnosť vystaviť najnovšie projekty pod názvom Diamonds & Reliefs. Je to pekný jesenný pozdrav Galérie Nedbalka a Ašota Haasa slovenskému výtvarnému umeniu. (Palo Choma). Pri tejto príležitosti Galéria Nedbalka vydala knihu s najnovšími dielami Ašota Haasa. Zaujímavosťou knihy je v knižnej väzbe vložené dielo autora, spolu s jeho podpisom na titulnom liste.

Slovenské moderné umenie – Zsófia Kiss-Szemán

46.55 
Publikácia je druhou knihou o Galérií Nedbalka, ktorá prezentuje diela stálej expozície zameranej na slovenské moderné umenie 20. storočia, s presahom do konca 19. a začiatku 21. storočia. Prvá kniha vyšla pri príležitosti otvorenia galérie v roku 2012. Cieľom rozšíreného a doplneného vydania je predstaviť širokej verejnosti stálu expozíciu galérie vrátane nových akvizícií a poskytnúť záujemcom o výtvarné umenie možnosť zoznámiť sa s dielami najvýznamnejších umelcov tvoriacich na Slovensku od konca 19. storočia až po súčasnosť.

Michal Jakabčic – Viera Žilinčanová, Súzvuk imaginácie / Imagination harmony – Ľubomír Podušel

27.55 
Slovenské maliarstvo prešlo v druhej polovici 20. storočia viacerými vývinovými zmenami. Objavilo sa nemálo osobností, ktoré tomuto pohybu dávali impulz, energiu a smer. Dôležité miesto medzi nimi zastáva Michal Jakabčic (l930 – 2001) a Viera Žilinčanová (1932 – 2008). Súkromná galéria Nedbalka v Bratislave usporiadala samostatnú výstavu z tvorby týchto umelcov pod názvom „Súzvuk imaginácie", na ktorej predstavila ich menej známe a neznáme obrazy.

Juraj Rusňák – Renata Gudernova

27.55 
Za svojej krátkej existencie zorganizovala Galéria Nedbalka už druhú výstavu sochárskych diel, tentoraz s cieľom predstaviť sochy so svojich zbierok. Výstavou Sochy zo zbierky Galérie Nedbalka – Hmatové štúdio sme sa zapojili do projektu Socha a objekt XIX, ktorý je súčasťou Staromestského letného festivalu 2014, Kultúrneho leta a Hradných slávností Bratislava 2014. V rámci výstavy sme dali najväčší priestor umelcovi Jurajovi Rusňákovi, ktorému podľa nášho názoru dlhé obdobie nebola venovaná pozornosť, akú by si tento umelec zaslúžil. Juraj Rusňák je sochár presadzujúci abstraktný tvar a patrí ku generácií slovenských výtvarníkov, ktorá v šestedsiatych rokoch minulého storočia nadviazala na vývoj umenia vo svete. Práve preto sme sa rozhodli vydať autorovi Monografiu – autorka Ľuba Belohradská a Autobiografiu – autorka Renáta Gudernová.

Juraj Rusňák – Ľuba Belohradská

37.05 
Akademický sochár Juraj Rusňák (nar. 1938, Červenica) je originálnym umelcom, solitérom, ktorý neustúpil z vlastnej cesty ani pod ideovo - politickým tlakom totalitného režimu v bývalom Československu, ani požiadavke trhového mechanizmu na samoúčelné šokujúce a na efekte postavené prázdne výtvarné prejavy, mechanizmu, ktorý nastavil podmienky v slovenskom výtvarnom prostredí v pono- vembrovom období. Zachovanie vlastnej autonómie znamenalo výrazné obmedzenie pôsobenia na oficiálnej sochárskej scéne, ústup do ústrania a neobišlo sa bez potreby obetí a nevyhnutnosti prispôsobiť rozmery a materiál sochárskych diel. Bez toho, aby utrpela ich vysoká kvalita. Predsa však v ňom zostala potreba „obhájiť“, prečo nemôžeme vidieť všetko, k čomu v jeho tiahnutí k monumentalite vnútorne dospel. Toto ako vedúci motív prestupuje celú knihu o jeho živote, úvahách a tvorbe.Spracovanie autobiografického rozpomínania a stoiek strán zápiskov a úvah Juraja Rusňáka umožnilo zmapovať kľúčové deje, ktoré viedli k formovaniu jeho osobnosti a umeleckej výpovede. Patria k nim najmä detstvo a raná mladosť prežívané v lone prírody a v rytme vidieckeho života spojeného s nepretržitým vysokým pracovným výkonom v rodnej obci na východnom Slovensku, a obdobie hľadania zmyslu a formy umeleckého prejavu humanisticky zameraného tvorcu. State o sochárskej a kresliarskej tvorbe umožňujú zúčastniť sa procesu ich vzniku a prehlbujú vizuálny zážitok ich reprodukcií. Samotná kresba nie je u Juraja Rusňáka iba v pozícií prípravy na sochu, ale stala sa autentickou výtvarnou tvorbou dotiahnutou k dokonalosti v pastelových obrazoch. Sochárska tvorba Juraja Rusňáka dáva výraz životu a rastu v ich premenách, ideálu harmónie a vyšších ľudských emócií. Zaraďuje sa do európskych i svetových súradníc organického tvaroslovia s orientáciou na pratvar a primárne štruktúry. Rovnako jej možno prisúdiť vlastnosť nadviazania na klasické grécke sochárstvo. Ani talent a silné dielo nestačili, aby na Slovensku Juraj Rusňák nepatril medzi obchádzaných a „vyškrtávaných“ autorov, s minimom príležitostí autorsky vystavovať. Až s príchodom Galérie Nedbalka sa podarilo zmeniť predpoklad, že jeho dielo upadne do zabudnutia. Umožnila nielen výstavu a trvalú inštaláciu jeho sôch, ale aj vydanie odbornej monografie a tejto publikácie.

Vincent Hložník, Posolstvá a vízie / Messages and Visions – Ľudovít Petránsky

27.55 
Rozsiahle dielo VINCENTA HLOŽNÍKA (1919 – 1997) sa stalo základom slovenského moderného výtvarného prejavu. Maliar, grafik, ilustrátor, vysokoškolský profesor, národný umelec Vincent Hložník je jednou z najvýznamnejších osobností slovenského výtvarného umenia 20. storočia. Súčasťou vrcholného moderného umenia na Slovensku je najmä fenomén známy pod názvom Hložníkova grafická škola. Jeho nové smerovanie vo výtvarnom umení inšpiratívne ovplyvnilo generáciu jeho súčasníkov i nasledovníkov a patrí k trvalým hodnotám slovenskej výtvarnej kultúry. Vincent Hložník bol maliarom európskeho rozmeru a patril k prvým zásadným slovenským ilustrátorom – ilustroval približne tristo kníh. Neodmysliteľnou súčasťou tvorby tohto veľkého umelca sú monumentálne práce – mozaiky a vitráže v kostoloch po celom Slovensku. Vystavoval doma, ale aj v Taliansku, Maďarsku, bývalom Sovietskom zväze, Mexiku, Veľkej Británii, Egypte a v iných štátoch. Táto publikácia o živote a diele Vincenta Hložníka je výsledkom dlhoročnej práce. Jej cieľom je prispieť k poznaniu tvorby, ktorej veľkosť charakterizuje prelínanie intelektu a fantázie na ceste pod povrch javov nášho sveta.

Ernest Zmeták – Ján Abelovský

52.25 
Publikácia Ernest Zmeták je obsiahla, reprezentatívna monografia významného slovenského maliara, grafika, ilustrátora a zberateľa umenia. Kompletizuje jeho maliarske dielo. Bohatý obrazový materiál dopĺňajú Zmetákove pamäti, ktoré písal v osemdesiatych rokoch minulého storočia, a ktoré v takej kompletnej podobe ešte nevyšli. Zmetákovu tvorbu v knihe hodnotí výtvarný teoretik Ján Abelovský a čitateľ má k dispozícii aj citáty z iných textov, ktoré vznikli počas umelcovho života a boli publikované v dobovej tlači či vo výstavných katalógoch.

Obrazy – Jiří Brodina – Jiří Brodina

15.64 
Obrazy Jiřího Brodiny jsou z dobrého světa. Je to svět něhy, ticha, pastelových barev a pohody. Všechny náměty, sváteční, zdánlivě všední i výjimečné, jsou stejně hezké a poetické. Mají v sobě humor podobný laskavému pohlazení a posvátný klid stromů. Podobají se osamělým lípám a silným dubům, které dlouhé roky stojí a šumí uprostřed luk a polí. Jsou to vznešení pamětníci, české stromy s holubičí povahou a tiše zpívají zpěvy staré Číny. Silný urostlý strom s košatou korunou připomíná sám malíř. Stojí oběma nohama pevně na zemi, rozhlíží se po podbrdském kraji a vesnici Všeradicích, kde žije. Pokuřuje doutníky, popíjí víno a maluje obrazy s duší. Žije na zemi, pozoruje reálný svět a tvoří obrazy z dobrého světa.

Labyrinty světa – Václav Cílek

11.39 
Labyrinty světa jsou neobvyklou dárkovou knihou s originální představou labyrintů od našich významných výtvarníků, jakými jsou Pavel Čech, Iku Dekune, Matěj Forman, Renáta Fučíková, Jan Hísek, Michaela Kukovičová, Galina Miklínová, Markéta Prachatická, Petr Sís, Chrudoš Valoušek, Martin Velíšek a Jiří Votruba. Čtenář má možnost prstem či ve fantazii procházet a proplouvat jedinečnými dvoustrannými ilustracemi, anebo se začíst do zasvěceného průvodního textu Václava Cílka, který je fenoménem labyrintů fascinován již dlouhá léta. A současný svět jako by se k principu labyrintů znovu vracel. Úvodní slova zamyšlení nad tajemstvím labyrintů od Václava Cílka nechť jsou pozváním k četbě a prohlížení této výjimečné knihy. Jsou též neotřelým vysvětlením, jaký je rozdíl mezi bludištěm a labyrintem: „Bludiště je hrozné místo podobné vězení, kde se člověk může navždy ztratit. Bludištěm se bloudí, labyrintem se prochází. Labyrint nás neočekávaným způsobem vede do skoro zapomenutého středu světa anebo možná vlastní bytosti.“

Základy malování akvarelem – Jana Petrásková

13.12 
Technika akvarelu vnáší do tvorby další rozměr – barvu. Barva nás obklopuje stále a všude, neexistuje na světě předmět, který by neměl nějakou barvu. Ne vždy si to však uvědomujeme. Na stránkách této knihy se naučíte, jak vnímat barvy, dozvíte se něco o vzájemných vztazích barev a jejich působení. A všechno si hned vyzkoušíte pomocí specifických technik malby akvarelem v praxi. Tato kniha vás provede světem akvarelu od těch nejjednodušších začátků, kdy se učíte zacházet se štětcem a barvami, přes první pokusy s malováním krajiny až k detailnímu zobrazení například květin. Seznámíte se s perspektivou válce a hranatých předmětů a hned si vyzkoušíte, že není třeba se těchto na první pohled technických postupů bát. Na konci knihy se dozvíte, jak najít ve svém obraze tu nejlepší kompozici, jak obraz zapaspartovat a vystavit. Co je však nejdůležitější – tato kniha není určena pouze ke čtení, ale především k samostatné výtvarné práci. Nechte se inspirovat a pusťte se s chutí do malování.

100 Illustrators (čeština)

75.05 
V knize jsou soustředěny nejpozoruhodnější práce z oblasti současné ilustrace. Editor shromáždil fascinující směsici dlouho zavedených jmen a nováčků, používajících širokou škálu technik. Informace o stovce ilustrátorů ze 30 zemí světa obsahují jejich životopisné medailony, soupisy výstav a publikací. Jako úvod do oboru ilustrace slouží editorova stať o nejnovějším rozvoji tohoto umění. Kniha poslouží výtvarným umělcům i profesionálním grafikům a zaujme každého, kdo se zajímá o vizuální stránku nejrůznějších médií

Typografie – Jason Tselentis

18.95 
Kniha je užitočným a vyčerpávajúcim typografickým sprievodcom, ktorý nesmie chýbať v knižnici žiadneho milovníka grafického dizajnu. Zaoberá sa vplyvom modernej typografie, vracia sa späť v čase a skúma míľniky vývoja logotypu, layoutu, zameriava sa na vplyv písma, pričom zdôrazňuje typografické základy grafickej práce.

Vyzliekanie z kroja – Úžitková grafika na Slovensku po roku 1918 2. časť – Ľubomír Longauer

65.55 
Druhý diel cyklu Úžitková grafika na Slovensku po roku 1918 Vyzliekanie Slovenska z kroja sa zaoberá prienikom modernej typografie a úžitkovej grafiky na Slovensko. Modernú, tzv. novú typografiu začali na Slovensku šíriť intelektuáli z okruhu kultúrno-politického mesačníka DAV. Na osudoch davistov autor približuje vývoj avantgardy a nakoniec aj tragické osudy jej slovenských, ale i niektorých českých protagonistov, a to nielen v oblasti úžitkovej grafiky, ale i v širšom kultúrnom kontexte. Výučbu a vývoj typografie u nás podstatne ovplyvnila Škola umeleckých remesiel (ŠUR) v Bratislave, a tak autor predstavuje nielen školu, ale aj okruh grafikov, ktorí priamo s touto školou súviseli. Mikuláša Galandu, Ľudovíta Fullu, Zdenka Rossmana, Josefa Rybáka či Karola Jaroňa približuje v medailónoch, ktoré mapujú ich celoživotný vývoj v úžitkovografickej tvorbe. Publikácia je bohato ilustrovaná stovkami dobových prác, z ktorých väčšina v tomto rozsahu a kontexte ešte nebola publikovaná.

Marián Komáček grafika & maľba – Kolektív autorov

47.03 
Monografia bola ocenená : - Najkrajšia kniha Slovenska 2012 a - Cenu Ministerstva kultúry SR autorovi za vynikajúcu grafickú úpravu

František Horniak Svet známok – Antónia Paulinyová

56.05 
Monografia František Horniak približuje širokej verejnosti ryteckú a známkovú tvorbu jedného z prvých slovenských oceľorytcov, ktorého tvorba dosiahla v súčasnosti najvýznamnejšie medzinárodné ocenenie v oblasti tvorby známok. Bohatým obrazovým materiálom dokumentujúcim Horniakovu ryteckú tvorbu. Autorka A. Paulinyová predstavuje dielo umelca a súčasne ponúka pohľad na tvorbu známkovej oceľorytiny, špecifickej ryteckej disciplíny, ktorej história sa na Slovensku začala písať až v posledných desaťročiach minulého storočia. Publikácia obsahuje biografiu, súpis výstav, zoznam ocenení, katalóg rytín, zoznam vyobrazení a výberovú bibliografiu. Text publikácie je v slovenskom i v anglickom jazyku. V bibliofilskej edícii (100 ks) budú vložené aj grafické listy umelca.

Obrazy, které by neměly existovat – neuvedený,Lidia Běhounková

16.79 
Po celém světě se vyskytují obrazy z různých časových údobí, které skrývají tajemné a mysteriózní motivy. Malby a fotodokumenty, u nichž lze falšování zcela vyloučit, přesto ale odporují zdravému lidskému rozumu: moderně působící jeskynní malby, podivuhodné ikony, zobrazené UFO na obrazech z období renesance, dodnes nevysvětlené fotografie z kosmu pořízené při misích NASA atd. ¦ Jak si vysvětlit „moderní“ grafiti doby ledové? ¦ Kdo byli „bohové z Marsu“ vyobrazeni v pohoří Tassili? ¦ Jak mohly vzniknout nevysvětlitelné otisky na „svatých rouškách“? ¦ Existovaly již ve středověku fotografie a hologramy? ¦ Pochází zázračný meč Excalibur z Toskánska? ¦ Jaké záhady se skrývají za freskovitým kostelním uměním? ¦ Je nějaké racionální vysvětlení pro krvácející a plačící obrazy nebo zázraky konající ikony? ¦ Proč jsou na starých freskách a malbách znázorněny „neznámé létající objekty“? ¦ Potvrzují aktuální fotografie z kosmu existenci mimozemských inteligencí?

Očistec – Kolektív autorov,Marek Ormandík

23.66 
Danteho Božská komédia motivovala mnohých umelcov a Mareka Ormandíka zvlášť, dokonca až tak, že ju aj ilustroval. Navyše bola tiež inšpiráciou pri vzniku publikácie Očistec. Milan Lasica, Jiří Olič a Martin Gerboc sa zamýšľajú nad klasickou témou pekla aj očistca a svoje úvahy vyjadrujú slovom, Marek Ormandík svoje pocity vyjadruje zasa obrazom.Publikácia vychádza v dvojjazyčnej mutácii - slovensko/anglicky

Veľké veci – Marek Ormandík

23.66 
Myšlienky Tomáša Janovica a Petra Michaloviča uvádzajú dielo Mareka Ormandíka v mono-grafii Veľké veci. Dielo, ktoré síce predstavuje aj veci veľké rozmerom, ale najmä veľké vý-znamom, veci, čo stoja za to, aby sa maľovalo. Pre Ormandíka sú to ľudia a zvieratá, pretože aj napriek ich sústredenému pozorovaniu, vždy zostane niečo zahalené a odolá nášmu pochopeniu. Publikácia vychádza v bilingválnej verzii – slovensko/anglicky

Surrealismo-Visual Encyplopedy of Art

9.45 
Surrealizmus bolo obdobie, ktoré Breton nazval:“obdobie bez akýchkoľvek estetických a morálnych zaujatostí.“ Bolo to obdobie rozkvetu tvorby známych umelcov ako Salvador Dálí, Joan Miró či mnohých ďalších. Táto knižka vás oboznámi s najznámejšími a najdôležitejšími obrazmi, ktoré boli v období surrealizmu namaľované.

Barva uhlí

7.06 
Tato kniha je umělecká, protože představuje skutečná umělecká díla výtvarníků zvučných jmen, ale i těch opomíjených či dnes již neznámých, kteří našli inspiraci tam, kde ji hledala i hrstka literátů (V. Martínek, P. Bezruč...), a které spojovaly přinejmenším tři důležité rysy: umělecká, řemeslná i výrazová mnohostrannost, bohatá životní zkušenost (byť i v mladém věku, leckdy větší, než by sami chtěli) a snaha o porozumění člověku (dnes bychom snad řekli společenské cítění).