Zobrazených 169–192 z 1432 výsledkov

Nuda v krematóriu – Bohuš Bodacz

8.17 
Zbierka poviedok zaujme svojou tematickou pestrosťou, vtipným, temperamentným, nezriedka rozmarným, ba až ironickým, satirickým jazykom. Bodacz sa inšpiruje prítomnosťou, ale aj vzdialenou minulosťou starovekého Egypta, stredovekým honom na čarodejnice či odkazom templárskych rytierov. Zamýšľa sa nad človekom meniacim sa v čase, a predsa nemenným, zasiahnutým láskou a ovládaný posadnutosťou, zmietaný vášňami, žiarlivosťou a nenávisťou. Hrdinom aj slabochom, ktorý sa pri hľadaní pravdy o svete i o sebe samom často uchyľuje ku lži.

Pod basovým kľúčom – Bibiana Wallnerová

10.45 
Táto kniha je román. Teda nie dokument. No, i keď mená sú zmenené a nie všetko je doslova tak, ako sa stalo, podobnosti nie sú náhodné. Mnoho osôb a udalostí som opísala podľa mojich autentických zážitkov. 60 rokov som sa chystala napísať túto knihu. R. 1951 som bola som najmladšou väzenkou Štátneho súdu. Málokto z tých, s ktorými som prežila svoje „kriminálne“ roky, je ešte nažive. Venujem túto knihu pamiatke svojich rodičov, svojej sestry, svojho manžela a všetkých, s ktorými som bola zavretá, a ktorí sa tejto knihy nedožili.

Poviedky neskorého leta – Ján Štepita

8.17 
Debutová kniha predstavuje zrelého a skúseného autora, ktorý je zatiaľ známy predovšetkým rozhlasovým poslucháčom. Napísal množstvo rozhlasových hier a literárnych dramatizácií; za niektoré získal významné ocenenia. Zbierka noviel a poviedok prezrádza Štepitovo hlboké poznanie ľudí, ich osudov a zložitých vnútorných svetov. Vie byť lyrický i hĺbavý, vtipný ale aj ostrý a kritický. Dokáže do rozprávania o bežných veciach začleniť mýtus a kultivovaným spôsobom podať erotickú zápletku.

Lovci ľudských tvári – Ladislav Ťažký

9.31 
Voľné pokračovanie knihy Porazení víťazi je pútavým a prepotrebným dopovedávaním výnimočných ľudských osudov tam, kde sa tieto definitívne pretínajú s časovými súradnicami, aby naveky ostávali vo vedomí a pamäti. Stojí pred nami Alexander Dubček v známych, a predsa inak videných postojoch. Videných očami spolupútnika, svedka a azda jedného z najautentickejších kronikárov času marených nádejí, bezuzdnej zloby i nenávisti malých, ale mocných voči veľkým, a práve preto tupeným a trápeným. Zájdime spolu na tie miesta a do tých čias. Pozýva Majster. A také pozvanie treba prijať s vďakou.

Približná krajina – Peter Stamm

7.60 
V Približnej krajine sa pred našimi očami odvíja príbeh 28-ročnej nórskej colníčky Kathrine, ktorá hľadá v živote šťastie. Opustí druhého manžela, dobre situovaného a cieľavedomého Thomasa, ktorý klamstvami urobil čiaru cez približnú krajinu jej života. Prvý raz sa vyberie za severný polárny kruh. Cesta, ktorá ju zavedie až do Francúzska, je únikom pred inými a návratom k samej sebe. Vedie k poznaniu, že človek by mal ostať sám sebou, nájsť si svoje miesto v živote a ľudí, ktorí sú mu blízki. Kathrine neznáša tmu v priamom i prenesenom význame slova, preto sa vyberie do veľkého sveta smerom na juh za svetlom, aby sa napokon vrátila do zasneženej severskej približnej krajiny za plamienkom vlastného vnútra a dala približnej krajine svojho života presnejšie, optimistické kontúry. Stamm spojil subtílnu portrétnu štúdiu ženy, ktorá prekoná krízu vlastnej identity, so sugestívnym obrazom prírody do jednoliateho celku, v ktorom v duchu najlepších tradícií európskeho umenia funguje krajina ako zrkadlo ľudskej duše a ľudská duša sa sama stáva krajinou.

Trinásta komnata (Príbehy zo štyroch truhlíc) – Marína Čeretková-Gállová,Marta Činovská

6.28 
Trinásta komnata vtiahne čitateľa do búrlivého života mladej ženy, od dneška oddeleného niekoľkými desaťročiami, no predsa emotívne veľmi blízkeho ženskej duši – prekypujúceho citom, živelnosťou, pochybnosťami, najmä však láskou. Príbeh, vlastne príbehy, sú rámcované zvláštnymi, dnes už neuveriteľnými kulisami obdobia, keď o ľudskom osude rozhodovala svojvoľná mašinéria, usilujúca sa urobiť z človeka poslušný článok svojho súkolesia. Napriek tomu však na javisku diania zurčí život a citlivá, nespútaná duša túži po láske, po čistých hodnotách, úprimnosti, po priamej ceste bez zákazov a kľučiek. Autobiografická sonda z pera skúsenej, známej autorky knižiek o ženách a pre ženy otvára okno do minulosti a zaujme každého, kto minulú dobu pozná či už z osobnej alebo sprostredkovanej skúsenosti. A pre tých, ktorí ju nepoznajú, je práve táto knižka takouto možnosťou.

Lásky nebeské – Jana Juráňová

6.60 
Smutmosmiešne poviedky známej slovenskej prozaičky o nebeských aj pozemských láskach. Ilustrácie pre túto knižku poskytla zo svojho diela Bird´s-eye view (2006) Pavlína Fichta Čierna, ktorá v mnohých dielach prekračuje sféru výtvarného umenia a zasahuje do oblasti sociológie, psycholó- gie a medicíny.

Štyri príbehy – Bohumil Vžentek

8.54 
Štyri príbehy debutujúceho päťdesiatnika Bohumila Vženteka sú autobiograficko-realistické prózy, v ktorých sa autor úprimne pokúša priradiť k poctivému príbehu a zobrazeniu hlbšie posolstvo. Organickú os štyroch poviedok tvoria nadväzujúce ročné obdobia – od leta cez jeseň a zimu po jar, čo v diele symbolizuje prechod od nádeje leta cez chorobu chladu a zimy k ironizovanej nádeji nastupujúcej jari. Každý príbeh má svojich konkrétnych hrdinov i viac-menej presné časové a priestorové určenie, čo napomáha k pomerne širokému záberu na porevolučné Slovensko z pohľadu „malého“ človeka, „zasiahnutého“ zmenou režimu zoči-voči „neznámej“ slobode. Autor má svoju koncepciu i písanie pod kontrolou, obdarúva čitateľa príbehom a pointou, „neotravuje“ ho subjektivizmami, pózami, nezrozumiteľnosťou a neohuruje exkluzívnosťami ani erotikou či vulgarizmami. Štylisticky i obsahovo čelí manierom postmoderny.

Dobré miesto na noc – Savyon Liebrechtová

7.50 
Prózy Savyon Liebrechtovej sú žensky jemné, plné emócií, dejovo precízne vypracované, so zmyslom pre najmenší detail. Vyberá si celkom tradičné témy – priateľstvo, láska, rodina – a ozvláštňuje ich historickými a politickými presahmi. Dej je naoko predvídateľný, no nečakane naberie celkom iné smerovanie a čitateľ sa až vďaka absurdne zamotanej zápletke dozvie nakoniec nečakanú, hoci hlboko ľudskú pravdu. Dejiskom poviedok knihy Dobré miesto na noc je zakaždým iné miesto na svete, podľa čoho dostali aj názvy – Amerika, Hirošima, Tel Aviv, Mníchov a Jeruzalem. Ich hrdinovia sa boria so svojím osudom, kráčajú životom v nádeji, že cesty, na ktoré sa vydávajú, a rozhodnutia, ktoré robia, ich privedú k vytúženému cieľu. SAVYON LIEBRECHTOVÁ sa narodila r. 1948 v Mníchove rodičom, ktorí prežili holokaust. Keď mala jeden rok, rodina emigrovala do Izraela. Študovala filozofiu a literatúru na telavivskej univerzite. Od r. 1986 vydala sedem kníh poviedok a noviel (Jablká v púšti, Kone na diaľnici, Pre mňa je to všetko španielska dedina, O láskach a ďalších koncoch, Ženy z mailového objednávkového katalógu, Suad, Dobré miesto na noc), dva romány (Muž, žena a ďalší muž, Ženy, ktoré poznal môj otec) a napísala niekoľko drám, napr. hru Banalita lásky (o vzťahu židovskej intelektuálky a filozofky H. Arendtovej a jej učiteľa, nemeckého filozofa M. Heideggera), Freudove ženy (o zložitých vzťahoch v širšej rodine slávneho psychiatra).

Dobroš sa nemusí zastreliť – Jana Juráňová

5.69 
Príhody a skúsenosti kreatívca Dobroša Dobríka pichľavým drobnohľadom Jany Juráňovej. Prečo sa Dobroš nemusí zastreliť a kto to vlastne je - to všetko prezradia čítavé príbehy z pera známej slovenskej spisovateľky. Dobrošove osudy sprevádzajú fotografie z predstavenia Bábkového divadla na Rázcestí Júlie Meinholmové Citová výchova hadej ženy.

Medzi dvoma domovmi 2 – Kolektív autorov

9.46 
Antológia slovenskej krátkej prózy v zahraničí Druhý zväzok reprezentatívneho výberu z tvorby Slovákov v zahraničí prináša krátke prózy známych i menej známych exilových spisovateľov (Hronský, Klas, Lahola, Jurina, Grosman...), aj najvýraznejších protagonistov krajanskej literatúry (Hronec, Demák, Benka, Fúziková a i.). Dvojzväzkové dielo Medzi dvoma domovmi je výsledkom edičnej spolupráce troch inštitúcií – Matice slovenskej, Literárneho informačného centra a Svetového združenia Slovákov v zahraničí. Po prvý raz vznikla obsiahla galéria tých najkrajších klenotov slovenskej literatúry roztratených po celom svete, pochádzajúcich z rôznych vĺn slovenskej emigrácie.

Figuralisti – Ľudovít Hološka

16.06 
Originálne spracovaný prierez slovenskou figuralistikou zahŕňa najvýraznejšie osobnosti slovenského výtvarného umenia takmer tridsiatich majstrov slovenského výtvarného umenia v 20. stor. – Sokola, Jakobyho, Galandu, Majernika, Mudrocha, Hloznika, Laluhu, Filu, Brunovskeho, Ormandíka, Rumanského a iných. Špecifickosť figurálneho prejavu bola doteraz nepovšimnutá. V objavnej monografii uznávaného umenovedca zisťujeme, že slovenské výtvarné umenie 20. storočia je súčasťou európskeho a svetového kontextu. Každý autor je predstavený stručnou biografiou, charakteristikou a reprodukciami niekoľkých diel. Nechýba rozsiahle anglické resumé pri každej osobnosti, dvojjazyčné sú názvy kapitol i výtvarných diel.

Oskár ide do neba – Stanislav Háber,Peter Šabo,Júlia Schwandnerová

8.46 
Román Oskár ide do neba je v slovenskej literature ojedinelý jav. Háber dokazuje, že aj život obyčajného človeka môže v sebe ukrývať protirečenia hodné Dostojevského spracovania témy o vine a treste... (Luboš Svetoň, spisovateľ a literárny kritik) Rozprávanie sa začína spomienkami hlavného hrdinu a zároveň rozprávača Oskara na svoje detstvo, na hrozný skutok, ktorý kedysi vykonal... Vykúpil sa však láskou, pretože veľa miloval a statočne niesol kríž svojho života...

Pivnica plná vlkov – Ladislav Ťažký

9.50 
Román zachytáva obdobie Slovenského národného povstania a kolektivizácie. Dobu autor vníma cez konanie a cítenie postáv, neideologicky. V pasážach venovaných vojne prejdú osadou postupne partizáni, Nemci, Rusi i Rumuni. Nieto dobrých a zlých, víťazov a porazených, ani čiernych a bielych. Sú len tí, čo odchádzajú, a tí, čo ostávajú. Obyvatelia Perunovej Vsi prežijú vojnové zmätky, pretože vietor nevyvráti strom. Vždy ho však možno vykopať z pôdy, potom pri presadení uschne. Ťažký v majstrovsky vyrozprávanom príbehu vykresľuje takmer monumentálnu postavu Fedora Peruna, sedliaka vrasteného hlboko do pôdy - už i svojím menom symbolicky až do predkresťanských čias. Atmosféru deja podfarbuje citlivá práca so symbolmi (jeleň, alebo už spomenutá symbolika mena). V polovici šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia bola knižka nielen literárnou, ale i spoločenskou udalosťou, pretože v protiklade k budovateľským románom ukazuje problémovosť kolektivizačného procesu. Dielo však podmanivosťou rozprávania, presvedčivosťou postáv a svojráznym symbolicko-poetickým videním sveta prerastá konkrétny literárnohistorický kontext a dokáže zaujať aj dnešných čitateľov.

Nenáviď blížneho svojho – Anton Rákay

7.51 
V dramatickom románe s provokujúcim názvom, opakom biblického prikázania, známy prozaik zachytáva zložitosť obdobia druhej svetovej vojny, keď sa kruto lámali ľudské osudy i charaktery. Príbeh, ktorý utkal sám život, plynie v imaginárnom mestečku Strážov, cez spolužitie rôznych národnosti, vznik prvej Slovenskej republiky, vojnové krutosti až do prirodzene vygradovaných tragických rozuzlení najkrajšie sviatky roka sa stávajú sviatkami smrti... Dielo ohromuje svojou priamočiarosťou, presvedčivosťou, ľudskosťou, umožňuje zvnútra chápať myslenie i konanie ľudí v zlomových udalostiach.

Malé životy – Milan Čarňanský,Božena Rolková

6.28 
Milan Čarňanský po novelistickom debute a niekoľkých poviedkových zbierkach ponúka prvý román. Umiestnený do prostredia okresného mesta (podľa detailov je spoznateľná Spišská Nová Ves, v ktorej Čarňanský žije a pôsobí) zachytáva zákulisné vzťahy miestnych mocenských štruktúr. Hlavný hrdina a rozprávač v jednej osobe je mladý, ambiciózny žurnalista, zamestnaný v miestnom periodiku. Na ceste za kariérou je ochotný obetovať priateľstvo i lásku. V okruhu novozbohatlíkov bláznivých deväťdesiatych rokov dvadsiateho storočia sa však dostáva do problémov. Čarňanského príbeh cynickým podtónom rozprávača, konkrétnosťou pri zobrazovaní drsných scén i tematicky - sústredením pozornosti na hrdinov kariérny postup - pripomína Jégého Cestu životom. Avšak tam, kde Svoreň uspel, Čarňanského protagonista zlyháva. Mieril privysoko. Príbeh pýchy a pádu plasticky, vierohodne zobrazuje výsek z nie tak dávnej reality

Lanské snehy – Ľudovít Petraško

12.35 
Ďaleko od domova, v Kanade dokončil Karol Manik svoje spomienky: na detstvo prežité v hornom Šariši, na prvú svetovú vojnu a taliansky front, na prevrat i vysťahovaleckú anabázu. S Anuškou, autorovou starou matkou, s jeho starými otcami či otcom, pro tagonistami druhej línie rozprávania, sa nikdy nestretol, jednako ich spája obdobná skúsenosť. Rodinná kronika sa začína v lete 1914 a zahrnuje premeny, aké odvtedy podstúpila história: obe svetové vojny, prvú i druhú ČSR a medzi tým Slovenský štát, krátke obdobie relatívnej demokracie po vojne i jej zlikvidovanie po februári 1948. Petraško čerpá zo spomienok, cudzích aj vlastných, z dobovej tlače aj spisov štátnej bezpečnosti. Národnostný útlak za Uhorska a národnostné napätie v ČSR, židovské d eportácie a povstanie, po vojne zas deportácie do Sovietskeho zväzu a prenasledovanie politických protivníkov - tento čas očividne nebol človeku žičlivo naklonený. Usiloval sa v ňom zariadiť, ale konfront ácii sa nakoniec nevyhol. Rozprávanie o zlomových okamihoch v toku času sa miestami nevyhýba ani riziku politickej nekorektnosti. Pretože dejiny nie sú chorál, ale zmes hlasov, v ktorej má každý svoje miesto aj oprávnenie - raz polyfónia, inokedy kak ofónia.

Totalita, moja láska – Mikuláš Kočan,Júlia Schwandnerová

7.55 
Čo je minulé a čo budúce? Milan, uznávaný rozhlasový redaktor, sa roky vracia do rodného mesta na stretnutia spolužiakov zo strednej školy. Hlavným dôvodom jeho návštev nie sú len spomienky na totalitné časy, ale bývalá triedna profesorka Anna... Román s autobiografickými črtami ponúka netradičný pohľad na totalitné časy cez prizmu neobyčajného vzťahu, ktorý obstál aj v ťažkých skúškach.

Mestský pustovník – Martin Vlado

4.07 
Tento autor mladšej strednej generácie už osvedčil svoj literárny talent, či nadanie vo viacerých zbierkach poézie. Mestský pustovník je jeho prozaický - poviedkový debut, o to viac prekvapí až neskutočne vyzretý text, dobre vystavaný príbeh, prirodz enosť a ľahkosť, akou sa pohybuje v prozaických vodách. Spojujúcim článkom jeho próz je postava vysokoškolského učiteľa s literárnymi ambíciami a mierne narušenou psychikou. Je nepochybné, že táto postava tiahnúca sa celou zbierkou poviedok je akési autorove alter-ego. Vďaka tomu sú všetky poviedky na výsosť autentické, uveriteľné, akoby odžité, bez násilnej štylizácie, čítajú sa na dúšok a ostáva po nich príjemný čitateľský zážitok. Žánrový prechod medzi poéziou a prózou je úskalie, na ktorom s troskotá mnoho autorov. To však rozhodne nie je prípad Martina Vlada. Dnes môžeme jednoznačne konštatovať, že sa zrodil rovnocenný dvojdomý autor a že z jeho pera môžeme v budúcnosti očak ávať nielen množstvo veľmi vyrovnaných a umelecky hodnotných básní, ale i próz.

Zobrané spisy IX. – Jozef Cíger Hronský

7.51 
Roku 2009 vyšli posledné dva zväzky z desaťzväzkového súboru, po prvý raz v úplnosti predstavujúceho famóznu literárnu tvorbu pre dospelých jedného z našich najväčších literárnych klasikov. IX. zväzok obsahuje zbierku noviel Podpolianske rozprávky, poviedky zo zbierky Pohár z brúseného skla a Ako treba žiť na svete. Do zbierky poviedok Ako treba žiť na svete sú chronologicky zaradené prózy zväčša z prvého tvorivého obdobia, ktoré Hronský do rôznych výberov zo svojej tvorby nezaraďoval.

Porazení víťazi – Ladislav Ťažký

9.31 
Publikácia Porazení víťazi predstavuje prvé dielo z plánovanej románovej trilógie nestarnúceho majstra pera Ladislava Ťažkého. Skladba prozaických útvarov od kratšieho románu až po poviedku a črtu je zo žánrovej stránky charakteristikou profilu autora. Je sumarizáciou jeho úsilí, v ktorých hyperbolicky zakľučuje púť čatára Matúša Zraza a účtuje so svojou minulosťou. Na fiktívnom príbehu, bez príkras, charakterizuje dobu totlity, pričom sa nestavia na stranu nikoho a ničoho. Pre niekoho to bude kniha rozprávok a výmyslov, pre autora kniha bolestivej prítomnosti, takmer dokument.

O živote bez vedy (?) – Paľo Malohradňanský,neuvedený

5.33 
Kniha je súborom úvah a esejí o zmysle, postavení a poslaní vedeckého bádania v dejinách ľudstva. Vysoko vyzdvihuje pokrok, ktorý v priebehu dejín dosiahla veda najmä v prírodných vedách. Zároveň však poukazuje aj na jej … sizyfovské prekliatie", ktoré sa prejavuje najmä v tom, že každý nový objav, každá vyriešená úloha prináša na stôl vedeckého bádania nové celý rad nových otázok , výziev a požiadaviek na ďalšie riešenia. V týchto súvislostiach poukazuje aj na Darwinovú teóriu o pôvode druhov, ktorá dodnes patrí medzi základné diela modernej vedy, no napriek tomu neodpovedá na všetky otázky. . Už dávnejšie sa totiž ukazuje , že schopnosť živých organizmov prispôsobiť sa životnému prostrediu v záujme zachovania druhu nie je podmienená len ich prítomnosťou a životom v danom prostredí, ale že bola v ich ústrojenstve cieľavedome naprogramovaná.

Papendeklová idylka – Vladimíra Komorovská,Viera Švenková

5.33 
Mozaikový, realistický, miestami až naturalistický román talentovanej a agilnej slovenskej prozaičky a prekladateľky zachytáva navzájom pospájané osudy postáv z hľadiska ich nazerania na udalosti, presnejšie povedané, na škandály, trápnosti a inzultácie. Svojím obsahom evokuje maupassantovsko-zolovský štýl a svojou formou hrabalovsko-gryzlovovský text, písaný non-stop jednou vetou, teda bez ohraničených súvetí a odsekov, z ktorého cítiť hektický životný rytmus, sústavne sa točiaci kolotoč bez akéhokoľvek oddychu. Silná frekvencia vulgárnych slov môže tu i tam pripadať neadekvátna, ale taká už býva dikcia frustrovaných postáv, podfarbená totálnou dezilúziou. Autorka zobrazuje jednu z najťažších a najzhubnejších chorôb pluralitného režimu, všeobecnú nespokojnosť zosúladiť názory a nájsť najracionálnejšie riešenie, prijateľné pre všetkých, poukazuje na výraznú názorovú diverzifikáciu, ktorá vyúsťuje do absolútnej atomizácie spoločnosti a následného krachu. Dielo pripomína sekvencie objektívnej, skrytej intelektuálnej kamery, ktorá nepripúšťa mnohoraký výklad. Je to inteligentné svedectvo o živote v tejto hektickej dobe s podpílenými ekonomickými konármi a odpílenými etickými hodnotami, ktoré má čo povedať súčasným i budúcim čitateľom.

Marylin miluje literatúru – Ivica Ruttkayová

5.99 
Vo svojich prozaických a rozhlasových textoch autorka píše o (bez)význame mužov a literatúry vo svetoch polyfunkčných ženských postáv, akými sú redaktorka, nákupčíčka, cestovateľka v MHD, callgirl, poetka, mama, Medea a ďalšie. Na základe textovej predlohy Dievča na telefón vznikla úspešná rozhlasová hra, ktorú si môžete vypočuť na CD priloženom ku knihe.